[uppsalapendeln] Vi väntar på försenade passagerare...

  • From: Catharina Rehn <catharina.rehn@xxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 12 Mar 2003 08:50:26 +0100

Hej!

När jag gick in idag och kollade på webbsidan så stod det mycket riktigt att 22.40 från Stockholm den 5/3 var 20 minuter försenat. Det stog dock inte varför, och det är en intressant liten detalj...

Tåget ankom ca 5 minuter sent till Stockholm C. När vi alla hade klivit på tåget och satt oss så hördes dock i högtalarna: "Vi blir ytterligare något försenade eftersom vi måste vänta på passagerare från ett annat tåg som har blivit försenat".

Vad har det tagit åt dem nu?! Alla på vårt tåg fick en extra försening på 15 min för att några få passagerare från ett annat tåg inte skulle behöva vänta på Stockholms Central i 20 minuter och ta 23.40! Passagerarna på vårt tåg (i synnerhet några arbetspendlare) var arga, tågvärdarna var upprörda men kunde inget göra eftersom ordern hade kommit från trafikledningen.

I värsta fall går det faktiskt att åka buss eller taxi till Uppsala som ju är ändstation för 22.40 så varför vänta på ett annat tåg just i det här fallet? När passagerar från Uppsala-pendeln ska ansluta till tåg mot Göteborg, Malmö eller liknande så är det ju enligt SJ ohållbart att vänta eftersom hela tåget blir försenat. Jag hoppas verkligen att det var ett "engångsmisstag".

Passade på att sprida lite information om nätverket till de arga passagerarna i min vagn :-)

/Catharina