[uppsalapendeln] Re: Vi väntar på försenade passagerare...

  • From: Irma Ridbäck <irma.018129984@xxxxxxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 12 Mar 2003 20:53:24 +0100

Bra uttryckt, Fredrik. Men en punkt: SJ kör numera bara till Sundsvall, norr
därom är inte lönsamt, och järnvägen har aldrig nått Korpilombolo (däremot
Haparanda). Och att köpa biljett till Sundsvall är ett 'spel', beroende på
vilken instans man vänder sig till så får man olika priser, skillnad på
50-75 kr för samma tid och sträcka.
Outsourcing och konkurrensutsättning har flyttat SJ:s intresse mer mot just
fjärrtågsresandet i triangeln Stockholm - Göteborg - Malmö. Om man kommer
med X2000 så inväntar tåg norrut. Däremot inväntar inte X2000 alltid om
InterCity-tåg (ex från Falun) är försenat.
Därför behöver vi politikernas förståelse, engagemang och stöd för att vända
bilden, att SJ ska se pendlare som viktiga resenärer.
Irma Ridbäck