[uppsalapendeln] Re: Vi väntar på försenade passagerare...

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 12 Mar 2003 12:12:07 +0100

jag har mer och mer fått känslan av att SJ ser sig självt som ett "fjärrtrafikbolag" i första hand. Deras organisation är helt uppbyggd ikring forna tiders långresor,
de tänker sig att deras kundsegment är de som 2 ggr per år tar tåget från Ystad till mormor i Korpilombolo. Och vad gör väl en timmes försening i sådana fall?
Pendlartrafik däremot, är något helt annat, (och kanske avsevärt tråkigare för järnvägsoperatören - köra fram och tillbaka på en kort sträcka hela tiden). Inte mycket att "sälja" med tjusiga 4-färgsbroschyrer minsann.

nej, jag försvarar inte SJs tillkortakommanden alls, men jag försöker förstå varför de presterar så undermåligt på de faktorer som pendlingstrafik innebär - regelbundenhet, pålitlighet, punktlighet, snabbhet,
medan man ofta i SJs egna interna tidningar och reklammaterial hellre promotar fjärresorna. SJ är helt enkelt inget "pendlingsbolag". Vad annars kan förklara deras oförståelse inför vad pendlare vill ha?

/F

Catharina Rehn wrote:

Ja, men försena ett helt tågs pasagerare med 20 minuter eller låta 10 passagerare bli försenade 20 minuter extra i väntan på nästa tåg. Hur svårprioriterat kan det vara ?!

Tyvärr känns det mest som ett bevis på att vi dagspendlare kan behandlas hur som helst, men kommer man ett fjärrtåg, då prioriteras man minsann.

/Catharina

At 08:56 2003-03-12 +0100, you wrote:

nehej du, det var nog inget "engångsmisstag" - 19.55 för nån vecka sedan försenades till ungeför 20.15 med exakt samma motivation. Det kanske är så att när det nuföritden går så himla få tåg kvällstid
mot Uppsala, måste de få tåg som går ta större hänsyn till anslutande tåg, och då får det sådana här effekter. Således; ju färre tåg - ju mer förseningar.

Catharina Rehn wrote:

Hej!

När jag gick in idag och kollade på webbsidan så stod det mycket riktigt att 22.40 från Stockholm den 5/3 var 20 minuter försenat. Det stog dock inte varför, och det är en intressant liten detalj...

Tåget ankom ca 5 minuter sent till Stockholm C. När vi alla hade klivit på tåget och satt oss så hördes dock i högtalarna: "Vi blir ytterligare något försenade eftersom vi måste vänta på passagerare från ett annat tåg som har blivit försenat".

Vad har det tagit åt dem nu?! Alla på vårt tåg fick en extra försening på 15 min för att några få passagerare från ett annat tåg inte skulle behöva vänta på Stockholms Central i 20 minuter och ta 23.40! Passagerarna på vårt tåg (i synnerhet några arbetspendlare) var arga, tågvärdarna var upprörda men kunde inget göra eftersom ordern hade kommit från trafikledningen.

I värsta fall går det faktiskt att åka buss eller taxi till Uppsala som ju är ändstation för 22.40 så varför vänta på ett annat tåg just i det här fallet? När passagerar från Uppsala-pendeln ska ansluta till tåg mot Göteborg, Malmö eller liknande så är det ju enligt SJ ohållbart att vänta eftersom hela tåget blir försenat. Jag hoppas verkligen att det var ett "engångsmisstag".

Passade på att sprida lite information om nätverket till de arga passagerarna i min vagn :-)

/Catharina