[uppsalapendeln] SV: SV: SV: Re: Färre resande?

  • From: "SONJA NIMMERSTAM" <sonja.nimmerstam@xxxxxxxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 4 Feb 2003 22:28:24 +0100

Jag upplever inte att det har minskat så mycket, tåget som gick via Märsta
till Uppsala i fredags 17.30 var mer än proppfullt, folk stod från fotstegen
in till de som satt på golvet i gången inne i 1:a klass. 7.23 från Uppsala
på morgon har också varit fullsatt. Jag har gått av två dagar föregående
vecka i Knivsta för att få åka bil med en väninna till Löwenströmska
sjukhuset. Biltrafiken på E4 hade ökat. Det händer då och då att grupper
går samman och samåker i bil när SJ har trasslat för mycket. Det brukar
tyvärr inte vara så hållbart i längden, det blir alltid något som inte
klaffar. En dag är den som ska köra sjuk, en annan har sjukt barn, den tredje
ska åka senare pga läkarbesök, en fjärde ska på ett sammanträde som
börjar tidigare, listan kan göras hur lång som  helst. Det skulle vara kul
att höra om några har försökt med samåkning och lyckats någon längre
tid. Gordon rekommenderar ju bil, hon verkar inte vara särskilt
verklighetsförankrad. Det krävs ofta två bilar i en familj med en pendlare,
den ene måste skjutsa barnen till dagis, fritidsaktiviteter etc.När jag har
stigit av i Knivsta har jag sett alla dessa gymnasieelever som står på
perrongen och är på väg in till Uppsala. Om man ska hårddra det hela och
alla ska komma i tid från en familj så krävs det först att gymnasieeleven
blir skjutsad in till Uppsala, sedan ska föräldern vända och köra mot
Stockholm.....Nej, det låter för jobbigt! Vi måste greja det här så SJ
börjar fungera......
/sn

Vid eventuella fr�gor, kontakta