[uppsalapendeln] SV: SV: Re: SV: Re: Preliminär ny tidtabell!

  • From: Thomas Tydal <uppsalapendeln@xxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Fri, 26 Mar 2004 13:08:04 +0100

Dmitrij,

> Om man inte till 100% säker på att kortet var stämplat skall man gömma det
> och inte visa, utan begära biljett ombord direkt, allt enligt Ekbeck.

> Han har sin poäng här, men problemet är att jag aldrig sett dessa regler på
> papper.

Det närmaste man kommer är väl resevillkoren som säger:

"Biljett skall bevaras under hela resan. Den som färdas på tåg utan att ha
biljett och som inte självmant anmäler detta till biljettgranskaren, skall
erlägga enkel biljettavgift för resan, tillägg för köp på tåg 10-30 kronor
(beroende på biljettens ordinarie pris) samt 800 kronor i kontrollavgift."

Är inte kortet stämplat så gäller det ju inte som biljett.