[uppsalapendeln] Lite fler tankar:

  • From: Öhman Gustav <Gustav.Ohman@xxxxxxxx>
  • To: <uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 10 Mar 2003 09:21:18 +0100

Varför är våra tidtabeller så väl gömda på webbsidorna?

Om jag (utan att ha några direkta förkunskaper om vad saker och ting ligger)
vill läsa tidtabellen mellan uppsala och stockholm går jag spontant till sj:s
webbplats.

Där möts jag av en stor bokningsfunktion, som jag kanske prövar, innan jag
inser att den inte ger mig hela tidtabellen, utan bara är en sökfunktion. (I
och för sig bra för enstaka resor, men inte vad jag är ute efter)

Då letar jag runt på sidan, och upptäcker rubriken "Tider & Priser"

Kanske prövar jag "Sök tid och pris", bara för att inse att den leder till
sammam sökfunktion som jag redan förkastat.

Vad mer? "X2000"? Nej, informationen jag söker måste ligga under "Övriga
tidtabeller"

Likt en nutida Sherlock söker jag vidare. Låt se:

Ja, där står det "TIM Trafik i Mälardalen" Det måste vara rätt!

Min webbläsare slänger upp ett nytt fönster med TiM:s hemsida. Där hittar
jag rubriken "Tidtabeller", och tror mig vara framme. Inte då. Min enda
belöning är en ny länk till "Tågplusguiden" Ytterligare ett nytt fönster
slängs upp på min skärm. Där möts jag av informatinoen "Denna sida är
flyttad, omdirigering sker".

Nå, sånt händer på webben. Jag antar att TiM har bättre saker för sig än
att hålla sin hemsida uppdaterad. Se till att de ingående trafikföretagen
sköter sitt jobb, måhända? Eller kanske designa nya biljetter? Nåväl,
automatiken fungerar, och jag hamnar på tågplus sida över linjetabeller.

Där står tabellerna ordnade efter tabellernasw nummerordning.

Inga problem för en så härdad pendlare som jag, som direkt zoomar in på
nummer 51, men många hade nog uppskattat en sökhjälp där. Risken finns ju
att man hade slagit upp "45 Tierp - Uppsala/Stockholm" istället. Eller "56
Uppsala - Västerås - Eskilstuna - Norrköping", eller så.

Så. Nu behöver man bara en acrobatläsare, och så har man tidtabellen
framför sig. Lätt som en plätt!

Min andra tanke gäller SJ:s bonussyustem för Affärsresenärer, "Commeo".

Borde man inte i anständighetens namn automatiskt behandla alla
Uppsalapendlare som tvåstjärniga commeomedlemmar, eftersom vi med bred
marginal reser för de beloppen varje år. (Och det för egna pengar)

/Gustav