[uppsalapendeln] Re: Lite fler tankar:

  • From: Fredrick Beste <Fredrick.Beste@xxxxxxxxxxxxxxx>
  • To: uppsalapendeln@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 10 Mar 2003 11:42:58 +0100

intressanta tankar! Jag tycker detta går igen inom mycket som SJ gör - att de väsentligaste uppgifterna om produkten (pris, specifikation) "döljs".
När såg ni en prislista senast uppsatt där man tydligt kunde läsa priser till olika orter, under olika tider, olika rabatter och allt som SJ hittat på?

Jämför med andra butiker - där sitter oftast priserna uppe överallt, för det är ju bland det viktigaste budskapet man har till kunden.

Jag tycker att alla dessa "indicier" är tydliga bevis på att SJs fokus inte ligger på kunderna.

/F

Öhman Gustav wrote:

Varför är våra tidtabeller så väl gömda på webbsidorna?

Om jag (utan att ha några direkta förkunskaper om vad saker och ting
ligger) vill läsa tidtabellen mellan uppsala och stockholm går jag
spontant till sj:s webbplats.

Där möts jag av en stor bokningsfunktion, som jag kanske prövar, innan
jag inser att den inte ger mig hela tidtabellen, utan bara är en
sökfunktion. (I och för sig bra för enstaka resor, men inte vad jag är
ute efter)

Då letar jag runt på sidan, och upptäcker rubriken "Tider & Priser"

Kanske prövar jag "Sök tid och pris", bara för att inse att den leder
till sammam sökfunktion som jag redan förkastat.

Vad mer? "X2000"? Nej, informationen jag söker måste ligga under "Övriga
tidtabeller"

Likt en nutida Sherlock söker jag vidare. Låt se:

Ja, där står det "TIM Trafik i Mälardalen" Det måste vara rätt!

Min webbläsare slänger upp ett nytt fönster med TiM:s hemsida. Där
hittar jag rubriken "Tidtabeller", och tror mig vara framme. Inte då.
Min enda belöning är en ny länk till "Tågplusguiden" Ytterligare ett
nytt fönster slängs upp på min skärm. Där möts jag av informatinoen
"Denna sida är flyttad, omdirigering sker".

Nå, sånt händer på webben. Jag antar att TiM har bättre saker för sig än
att hålla sin hemsida uppdaterad. Se till att de ingående
trafikföretagen sköter sitt jobb, måhända? Eller kanske designa nya
biljetter? Nåväl, automatiken fungerar, och jag hamnar på tågplus sida
över linjetabeller.

Där står tabellerna ordnade efter tabellernasw nummerordning.

Inga problem för en så härdad pendlare som jag, som direkt zoomar in på
nummer 51, men många hade nog uppskattat en sökhjälp där. Risken finns
ju att man hade slagit upp "45 Tierp - Uppsala/Stockholm" istället.
Eller "56 Uppsala - Västerås - Eskilstuna - Norrköping", eller så.

Så. Nu behöver man bara en acrobatläsare, och så har man tidtabellen
framför sig. Lätt som en plätt!

Min andra tanke gäller SJ:s bonussyustem för Affärsresenärer, "Commeo".

Borde man inte i anständighetens namn automatiskt behandla alla
Uppsalapendlare som tvåstjärniga commeomedlemmar, eftersom vi med bred
marginal reser för de beloppen varje år. (Och det för egna pengar)

/Gustav