[smartdoctor] Re: [smartdoctor] Evo još jednom - da apsolvirate gradivo

  • From: "Vlado Bjelajac" <vlado.bjelajac@xxxxxxxxxxx>
  • To: <smartdoctor@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 3 Jun 2012 00:20:21 +0200

Draga Ljiljo,

čestitam!

ti si naša heroina!

KMNM
Vlado Neradnik
  ----- Original Message -----
  From: Ljiljana Ćenan
  To: smartdoctor@xxxxxxxxxxxxx
  Sent: Wednesday, May 30, 2012 7:48 PM
  Subject: [smartdoctor] Evo još jednom - da apsolvirate gradivo

  Poštovani gospodine ministre,
  Ponovno Vam se javljam da bih reagirala na Vaše izjave u medijima, od sveg
srca se nadajući da ćete uskoro reći da su bile lapsus ili da su Vas novinari
pogrešno razumjeli. Radi se o skraćenju listi čekanja i Vašoj izjavi da će u
skoroj budućnosti pacijente njihovi obiteljski liječnici naručivati na
pretrage, koja je u potpunoj suprotnosti sa Vašim dosadašnjim izjavama da će se
u budućnosti jačati uloga primarne zdravstvene zaštite i obiteljskog liječnika.

  Kako su tu Vašu izjavu sa oduševljenjem dočekali mediji, ali i dobar dio
naših pacijenata (o bolničkim (administrativnim) djelatnicima da i ne govorim,
budući da su već pacijentima počeli govoriti zašto oni zovu, to bi trebali
njihovi obiteljski liječnici), očigledno je da nitko, uključujući i zdravstvenu
vlast u Hrvatskoj, nema pojma što bi kod nas trebao raditi obiteljski liječnik
i koja bi njegova uloga u sustavu trebala biti.

  A sve češće mislim da možda ja nisam u pravu, da je  pogrešna moja predodžba
o obiteljskom liječniku kao nekome tko brine o svojim pacijentima od izlaska iz
rodilišta, do njihovog posljednjeg otkucaja srca u njihovoj kući, tko liječi
akutno i kronično bolesne, tko svog pacijenta čiji zdravstveni problem sam ne
može riješiti upućuje konzilijarnom kolegi, ali ga i dočekuje nakon povratka od
tog konzilijarnog kolege i nastavlja se brinuti o njemu, tko u svojoj zajednici
u kojoj radi (ali i živi, kao ja) upozorava na povećanje sigurnosti djece, ali
i svih stanovnika, koji upozorava da se ukloni ambrozija, tko drži predavanja u
vrtiću, školi itd.itd.

  Možda ja gubim vrijeme sa svim tim što sam nabrojala, jer je pravi posao
obiteljskog liječnika ispunjavati transportne liste za uzorke krvi (gdje za
svaku pretragu upisujem broj vacutainera), svaki dan barem pola sata zvati
internet operatere i informatičare pokušavajući riješiti problem sa internetom,
IP adresama, (ne) spajanjem na bazu podataka, CEZIH, ispisivati bezbrojne
potvrde (vjerovali ili ne, ali sve češće mi dolaze pacijenti koji traže potvrdu
od mene, da bi onda mogli ići dalje ishodovati neku drugu potvrdu), pisati
očitovanja HZZO-u za sve i svašta, a uskoro više nego ikad gledati u ekran
kompjutera (a ne u pacijenta), naručivati pacijente na brojne pretrage (koje
sam najmanje ja indicirala, a ja još imam koliko-toliko "uređenu"  ambulantu i
"držim pacijente pod kontrolom") i usklađivati njihove termine sa željama i
mogućnostima pacijenata (jer vjerujte mi, naručujem više od 8 godina za
preglede u svojoj ambulanti i znam da najmanje 70% pacijenata ne pristaje na
termin koji im tehničar kaže da je slobodan, već traže neki drugi).

  I nemojte mi molim Vas reći da to neću trebati ja raditi, nego može moja med.
sestra, budući da meni sestra (tj.  tehničar) treba da previja rane, daje
injekcije, snima EKG, stavlja inhalacije, mjeri tlak i GUK, i da ne nabrajam
dalje, a već odavno teško stiže sve to, prekidan bezbrojnim telefonskim
pozivima i još bezbrojnijim kucanjima na vrata nestrpljivih pacijenata koji
moraju dobiti sve i odmah sad.

  Svaki praktičar zna što bi u ovakvom sustavu značilo uputiti elektronskom
uputnicom pacijenta, osobno ga elektronski naručiti, uskladiti njegove želje sa
terminom, korigirati termine prema njegovim životnim situacijama, objašnjavati
sisteme pojedinih odjela, prijema, rada, njihove lokacije , kada ni sami ne
znaju gdje im je glava, gdje rep..I zbog toga nam se diže kosa na glavi na
spomen naručivanja.

  Osim te zbunjujuće predodžbe o obiteljskoj medicini (s jedne strane govorite
o jačanju primarne zdr. zaštite, a s druge strane nam pokušavate prebaciti još
više administrativnog posla, pa da još manje vremena imamo za rješavanje
pacijentovog problema na primarnoj razini), posebno me smeta to što nitko nema
hrabrosti reći novinarima da nije problem u listama čekanja, već je problem u
540.000 ljudi koji čekaju na neki pregled ili operaciju u Hrvatskoj. To je
svaki 9. stanovnik Hrvatske! Ako pribrojimo one koji ne čekaju nigdje jer svoje
zdravstvene probleme rješavaju odmah preko poznanstava u javnim ustanovama ili
plaćanjem u privatnim ustanovama, te oni koji ne idu liječniku ni na pretrage,
iako su im prijeko potrebne, ispada da je više od polovice Hrvata bolesno! Je
li to normalno?

  Po mom mišljenju, liste čekanja su samo simptom bolesti od koje boluje
hrvatsko zdravstvo. U podlozi leži: zdravstveno neodgojena i "nepismena"
nacija, opustošeno gospodarstvo i ljudi koji traže način da prežive, neuređen
sustav, u kojem na vrh liste čekanja dolaze oni koji poznaju bilo koga u
bolnicama, makar i čistačicu, manjak novaca i manjak doktora.

  Zdravstvo više nema novaca ni za zaista bolesne, a kamoli za socijalu i za
rješavanje problema mirovinskog sustava. A to je upravo ono što mi svakodnevno
radimo, i zbog čega su dobrim dijelom te proklete liste čekanja. Svi koji
nemaju od čega živjeti jer su ostali bez posla se javljaju k nama i mi ih
moramo slati (da, moramo, jer to je sad već vojska ljudi sa kojom se mi ne
možemo pojedinačno izboriti) da verificiraju svoje bolesti (a tko ih iznad 45
godine nema?) i da dobiju bilo kakvu socijalnu pomoć, invalidsku mirovinu ili
što god. Također ti ljudi  koji su ostali bez posla imaju ozbiljnih psihičkih
problema, iz kojih onda proizlaze i obiteljski i svi drugi problemi. I to
također sve ide preko naših leđa.

  Osim toga, umirovili su mlade ljude, neki koji su moje godište su više od 10
godina u mirovini i osim što im je nerad i dokolica doista narušio zdravlje,
oni konstantno dolaze u ambulante i traže da imaju nalaze jer svakih nekoliko
godina idu na nekakvu reviziju mirovine.

  A jedan od najgorih primjera kakva smo mi nacija što se tiče odnosa prema
zdravstvu - djeca četvrtih razreda iz Ivankova idu u Crikvenicu na ekskurziju 4
dana, iz putničke agencije kažu učiteljicama da budući da će biti smješteni u
hotelu Thalassoterapia, neka uzmu uputnicu od djetetovog doktora za pregled
pulmologa  i za nekakvu terapiju, da djeca isprobaju... Učiteljice odmah
sazivaju roditeljski sastanak i upućuju roditelje da idu doktoru po uputnicu, a
slijedećih dana kolone roditelja dolaze u ambulante po uputnice za preglede
svoje djece. (I onda ja potroših sate objašnjavajući se s roditeljima da puste
djecu da uživaju u ekskurziji i ostave ih na miru sa doktorima i terapijama,
zovući ravnatelja škole da smiri učiteljice i da im kaže da im ne padne više na
pamet upućivati ikoga meni u ordinaciju da traži nešto jer svi koji trebaju
nešto, to će i dobiti, ali na osnovu moje indikacije, a ne nekoga iz putničke
agencije. )

  I to se neće riješiti sve da dragi Bog pošalje sa neba četu anđela da
naručuju pacijente, a kamoli ako ih mi budemo morali naručivati.

  Gastroenterološkim rječnikom rečeno - pokušavate liječiti karcinom želuca sa
IPP-om. I bojim se da ćete u konačnici i dobiti prikrivanje kliničke slike, a u
podlozi daljnje širenje bolesti i razjedanje organizma dok ne bude kasno za
bilo što.

  A lijeka ima, pitanje je hoćemo li liječiti ili ćemo eksperimentirati. Tako u
susjednoj nam Sloveniji kolega obiteljski liječnik tijekom upućivanja pacijenta
na sekundarnu razinu poradi pregleda ili obrade stavlja naznaku na uputnicu -
HITNO ( u roku od 24 h ), BRZO i  REDOVNO ( na transparentnu listu čekanja).
Dalje se pacijent naručuje sam, a obveza je administratora u bolnici da poštuje
tu naznaku obiteljskog liječnika ( i da se ne događa da hitnoća koju zahtjeva
LOM pada u vodu pred hitnoćom koja proizlazi iz poznanstva, susjedstva sa
šalterskom sestrom, časnom sestrom ili čistačicom u ustanovi koja ima
dijagnostiku, kao što se sada događa).

  Osim te mogućnosti, koja bi nam bila prihvatljiva i ne bi nam uzimala puno
vremena (kojeg radeći dnevno sa 60-120 pacijenata nemamo), postoji još jedan
primjer dobre prakse iz susjedne Slovenije, sa kojim su nas upoznale kolege
tijekom foruma na Pagu. Naime, kod njih u ambulantama obiteljske medicine tim
čine liječnik, ambulantna sestra i terenska sestra (koja je nešto kao naša
patronažna sestra i sestra iz kućne njege, u jednoj osobi). Plaću za tu
terensku sestru dobiju u glavarini, a ona radi sve što radi naša kućna njega,
vadi krv, spirometrije, prati kroničare (ali po liječnikovoj odluci), svaki dan
dolazi u ambulantu i podnosi izvještaj o stanju pacijenta i pomaže ambulantnoj
sestri kad nije na terenu. Već iz aviona se može vidjeti koliko je to bolji
sustav od sadašnjeg sustava kućnih njega, u kojima sestre rade za 2000 kn i
manje, vrlo često ne dolaze u ambulante i ne podnose izvještaje liječniku, skrb
o pacijentu u njegovoj kući je neadekvatna.. A financijska korist  i ušteda se
lako mogu izračunati.

  I treća prihvatljiva opcija (prihvatljiva u smislu da neće narušiti rad
obiteljskog liječnika, nego će ga unaprijediti jer će manje vremena gubiti on i
njegova med. sestra sa papirima, telefonom, internetom.) je da se u glavarini
liječniku osiguraju sredstva za zapošljavanje administratora. (Iako mi se
osobno više sviđa ideja zapošljavanja još jedne sestre koja bi pomagala sa
administracijom, ali i u svim drugim poslovima ambulante).

  Na kraju samo dodajem da znam da Vam nije nimalo lako biti ministar zdravlja
u ova teška vremena i da Vas čekaju teški i odgovorni potezi. No želim Vam i
poručiti da u ovoj zemlji, i u ovom zdravstvenom sustavu, još uvijek ima ljudi
koji žele red, rad i disciplinu, koji žele raditi ono za što su se školovali i
da ćete za svaki potez koji budete povlačili na dobrobit sviju i radi
poboljšanja naše zajedničke budućnosti, imati našu punu podršku. (Ali i da ćemo
Vas gnjaviti ovakvim dugačkim mailovima kad god najavite neki potez koji nije
na tragu reda, rada i discipline, već pogoršanja stanja).

  Srdačan pozdrav.
  Ljiljana Ćenan.

database 7181 (20120530) __________

  http://www.eset.com