[smartdoctor] skice iz Kaoslanda /promjena zdravstvenog stanja /vozačka....

  • From: "BARI" <bari.sita@xxxxxxxxxxx>
  • To: <smartdoctor@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 4 Dec 2014 16:33:27 +0100

Pacijent ,kronični alkoholičar,bipolarni afektivni poremećaj,psihijatrijski
hospitaliziran preko 20 puta, uzima slijedeću terapiju :

     Olandix 10 mg 2x1

                                           Haldol 10 mg 3x1/2 tbl

                                           Prazine 100 mg 3x1

                                           Lorsilan 2,5 mg 3x1

Pošaljem upit psihijatru o pacijentovoj sposobnosti za vožnju....(jer mi to
možemo)...

Psihijatar piše-mišljenja sam da nema razloga da mu se vozačka ne produži uz
ograničenja...A ograničenje je da umjesto za deset godina ide na pregled
medicine rada svake dvije godine,ali pri tome svaki dan kroz te dvije godine
pije ove lijekove.Medicina rada ga „pušta“ da vozi sa svim tim lijekovima iduće
dvije godine....

Pitam se.....je li psihijatar ikad vidio popis dijagnoza i lijekova za koje se
(ZAKONOM OBAVEZNO)...prijavljuje promjena zdravstvenog stanja u vozača ????Je
li medicina rada to vidjela??? I na kraju..... ja da potencijalno odgovaram za
takvog odraslog čovjeka....(pored psihijatra koji ga je nakljukao i ne smeta ga
da vozi sa maksimalnom dozom više vrsta lijekova iz treće kategorije-lijekovi
koji jako utječu na psihofizičke sposobnosti !!!!.... i medicine rada koja ga
je poslala na cestu...) ????

Ida,..ne mogu vjerovati...

Susjed koji ga poznaje kaže.....tak baulja kad ulazi u auto,ne može niti hodati
nakon te šake lijekova koju popije, a kamoli voziti....

Kako/tko  mu  ocjenjuje psihofizičke sposobnosti   ???

3) izrazite promjene kognitivnih funkcija: smetnje, smanjenje ili odsutnost
pažnje i koncentracije, poremecaji

opažanja, mišljenja i pamcenja, sindromi koji bitno utjecu na sigurno
upravljanje vozilom, za vrijeme dok

traju navedene promjene,

4) poremecaj strukture licnosti: poremecaj prilagodbe, psihopatije,
sociopatije, granicni poremecaj osobnosti

(»border line«), emocionalna nezrelost i nestabilnost, sindromi koji bitno
utjecu na sigurno upravljanje

vozilom, za vrijeme dok traju navedene promjene,

5) organski duševni poremecaji i organski poremecaj licnosti,

6) psihoze: akutne, bez obzira na etiologiju, kronicne s rezidualnim i
regresivnim promjenama,

7) perzistirajuci sumanuti poremecaji,

8) afektivni poremecaji: manicni, depresivni, bipolarni, sa ili bez psihoticnih
simptoma, kao i recidivirajuci

sindromi koji bitno utjecu na sigurno upravljanje vozilom, a koji se ne mogu
uspješno regulirati terapijom.

Ako se mogu regulirati terapijom, nesposobni su samo onda kada je sama terapija
kontraindikacija za

sigurno upravljanje vozilom,

Lijekove koji imaju utjecaj na psihofizičke sposobnosti možemo podijeliti u tri
kategorije:

*       I. kategorija: Lijekovi koji pod određenim okolnostima mogu utjecati na
psihofizičke sposobnosti
*       II. kategorija: Lijekovi koji imaju manji utjecaj do umjeren utjecaj na
psihofizičke sposobnosti
*       III. kategorija: Lijekovi koji jako utječu na psihofizičke sposobnosti

GENERIČKO IME

ZAŠTIĆENO IME

KATEGORIJA

aciklovir

Herplex, Virolex

alprazolam

Helex, Xanax, Misar

II

amitriptilin

Amyzol

III

baklofen

Lioresal

bromazepam

Lekotam, Lexaurin, Lexilium

III

buprenorfin

Subutex, Transtec

III

cefoperazon

Cefobid

ciproflokcin

Ciflox, Ciprinol, Ciprobay, Cipromed, Citeral

cinarizin

Cinarizin forte, Stugeron forte

II

diazepam

Apaurin, Diazepam, Diazepam Desitin, Normabel

III

dimenhidrinat

Dramina

III

etambutol

Etambutol

famotidin

Famosan, Ulfamid

II

fenobarbiton

Phenobarbiton

III

fenitoin

Difetoin

III

fentanil

Fentanyl, Fentanil M Lek, Durogesic

III

fluoksetin

Fluval, Portal, Prozac

II

flufenazin

Moditen

II

flurazepam

Fluzepam

III

fluvoksamin

Fevarin

II

glibenklamid

Glibenclamid Genericon, Glucovance

haloperidol

Haldol

II

imipenem + cilastatin

Tienam

indometacin

Indometacin

izoniazid

Eutizon B6

inzulini

svi pripravci

II

izosorbid-dinitrat

Tinidil

karbamazepin

Tegretol

II

kloropiramin

Synopen

II

klomipramin

Anafranil

II

klonazepam

Rivotril

II

Kodein

Caffetin, Plivadon, Codeini phosphatis

II

lamotrigin

Arvind, Dnoptin, Lamal, Lameptil, Lamictal, Lamox

II

levomepromazin

Nozinan

III

lidokain

Dolokain, Lidokain, Angal

litij-karbonat

Litij karbonat

II

lorazepam

Lorsilan

III

maprotilin

Ladiomil

II

metadon

Heptanon

III

metilfenobarbiton

Phemiton

II

metronidazol

Arilin rapid, Efloran, Medazol, Metronidazol, Rozamet

midazolam

Dormicum

III

moklobemid

Aururix

II

morfin-klorid

Morfin hydrochlorid Alkaloid

III

morfin-sulfat

MST continus, Sevredol

III

nitrazepam

Cerson

II

nitrofurantoin

Ninur

oksazepam

Oksazepam, Praxiten

II

paroksetin

Deprozel, Seroxat

II

pentazocin

Fortral

III

promazin

Prazine

III

risperidon

Prospera, Risdonal, Risnia, Rispen, Rispolept, Rispolux, Risset, Torendo

II

sertralin

Asentra, Halea, Luxeta, Sonalia, Tralin, Zoloft

II

sulpirid

Eglonyl, Sulpirid

II

tramadol

Lumidol, Protadon, Tramadol, Tramal, Tramundin retard

II

valproat-Na

Apilepsin, Depakine Chrono

II

zolpidem

Sanval, Zonadin

II

U povodu članka 198. Zakona o sigurnosti prometa na cesti i stavka 2. u kojem
se kaže da će ministar zdravstva podzakonskim aktom propisati listu lijekova
koji se ne smiju upotrebljavati za vrijeme vožnje, odlučili smo malo pojasniti
utjecaj lijekova na psihofizičku sposobnost koja je važna u svakodnevnim
aktivnostima ljudi a naročito pri upravljanju motornim vozilima i strojevima.
Lijekovi mogu promijeniti ponašanje i doživljavanje, uzrokovati pospanost,
vrtoglavicu, poremećaj pažnje, slabost mišića, djelomično ili potpuno dovesti
do gubitka psihomotorne koordinacije .Naročito velika opasnost vreba ukoliko
pacijent koristi više lijekova istovremeno ili je uz lijekove konzumirao i
alkohol.

9) neurotski poremecaji vezani za stres (teži anksio-depresivni,
fobicno-anksiozni, disocijativni, opsesivnokonfuzivni,

i recidivirajuci), dok se ne mogu uspješno regulirati terapijom, kronicni PTSP
sa psihoticnim

epizodama i odlikama trajne promjene osobnosti,

10) disocijativni poremecaji,

11) poremecaji koordinacije, rigor, tremor, koreoticni i atetoticni pokreti,
Sclerosis multiplex, M. Wilson, M.

Parkinsoni; piramidne i ekstrapiramidne bolesti, paralize i paraliticki
sindromi koji bitno utjecu na sigurno

upravljanje vozilom,

12) epilepsija (osim medicinski kontroliranih slucajeva koji nisu imali napad
najmanje posljednje dvije

godine), uz uvjet da lijekovi koje vozac ili kandidat za vozaca uzima kao
terapiju nisu kontraindicirani prema

listi lijekova odre,enoj posebnim propisom,

13) poremecaji spavanja (katapleksija, narkolepsija), ukoliko su refrakterne na
terapiju,

Institut za sigurnost Zagreb d.d.

www.institutzasigurnost.hr

5

14) neurološke bolesti i stanja te anomalije, priro,ene i stecene: živaca i
mišica, stanja iza ozljeda mozga i

kralješnicke moždine sa psihickim i neurološkim ispadima koje utjecu na sigurno
upravljanje vozilom, a za

koje se ne može na odgovarajuci nacin adaptirati vozilo,

15) tumori CNS-a i ostalih lokalizacija koji utjecu na sigurno upravljanje
vozilom,

16) nespecificne i specificne upalne bolesti CNS-a i ostalog živcanog sustava,
(osim medicinski kontroliranih

slucajeva gdje je prošlo najmanje šest mjeseci od izljecenja i ako nema
posljedica koje utjecu na sigurno

upravljanje vozilom),

17) sistemske, cerebrovaskularne, demijelinizirajuce bolesti, kao i
degenerativne bolesti živcanog sustava

koje utjecu na sigurno upravljanje vozilom, ako se terapijom ili na drugi nacin
ne može osigurati sigurno

upravljanje vozilom,

18) nasljedne i stecene neuropatije, bolesti perifernog živcanog sustava, te
bolesti mioneuralnih veza i

mišica, progresivne bolesti mišica, koje utjecu na sigurno upravljanje vozilom,
ako se terapijom ne može

postici sigurno upravljanje vozilom,

19) ostale bolesti i stanja iz podrucja psihijatrije i neurologije koje utjecu
na sigurno upravljanje vozilom.

b) bolesti i stanja organa vida

1) priro,ene i stecene bolesti, stanja i anomalije organa vida koje utjecu na
sigurno upravljanje vozilom, ako

nisu medicinski uspješno korigirane,

2) oštrina vida oba oka, nekorigirana ili korigirana manja od 0,8 u zbroju, uz
uvjet da jedno oko ima vid

najmanje 0,5 i da je vidno polje uredno. Ako osoba ima samo jedno oko, oštrina
vida tog oka, nekorigirana

ili korigirana mora biti najmanje 0,8 uz uredno vidno polje,

3) ako je suženje vidnog polja temporalno, a širina najmanje 120 stupnjeva, uz
eliminaciju utjecaja

monokularnih skotoma te urednu oštrinu vida oba oka,

4) ostale bolesti i stanja organa vida koja imaju utjecaj na sigurno
upravljanje vozilom.

c) bolesti i stanja organa sluha i ravnoteže

1) priro,ene i stecene bolesti, stanja i anomalije organa sluha i ravnoteže
koje utjecu na sigurno upravljanje

vozilom, a koje se ne mogu medicinski uspješno korigirati,

2) bolesti vestibularnog aparata i poremecaj ravnoteže koje se ne mogu
medicinski uspješno korigirati,

3) ostale bolesti i stanja organa sluha i ravnoteže koja imaju utjecaj na
sigurno upravljanje vozilom.

d) bolesti i stanja srca i krvnih žila

1) priro,ene i stecene bolesti, stanja i anomalije srca i krvnih žila koje
utjecu na sigurno upravljanje vozilom,

osim medicinski uspješno korigiranih slucajeva uz koje je upravljanje vozilom
sigurno,

2) koronarna bolest s ucestalim napadima angine pectoris, dok se terapijom ili
drugim oblicima lijecenja ne

postigne stabilno stanje pri kojem je upravljanje vozilom sigurno,

3) infarkt miokarda, osim nakon što je prošlo najmanje šest mjeseci od infarkta
i uspješno provedene

rehabilitacije te bez angine pektoris i posljedica koje utjecu na sigurno
upravljanje vozilom,

4) poremecaji ritma i bolesti srca s poremecajima svijesti, koji se ne mogu
terapijski regulirati,

5) kompletni srcani blok, osim medicinski kontroliranih slucajeva nakon
ugradnje elektrostimulatora (pacemaker),

6) uro,ene i stecene bolesti srca (valvularnog aparata i drugih struktura srca)
i krvnih žila ako nisu

operativno korigirane i ako utjecu na sigurno upravljanje vozilom,

7) kronicno plucno srce sa znacima dekompenzacije, za vrijeme dok bolest nije
uspješno lijecena i utjece na

sigurno upravljanje vozilom,

8) stanje nakon perikarditisa sa znacima konstrikcije, dok utjece na sigurno
upravljanje vozilom,

9) hipertonija sa sistolickim tlakom višim od 160 ili dijastolickim višim od
100 mm Hg dok nije terapijski

uspješno kontrolirana i dok utjece na sigurno upravljanje vozilom,

10) ostale bolesti i stanja srca i krvnih žila koje utjecu na sigurnost
upravljanja vozilom.

e) bolesti i stanja lokomotornog sustava

1) priro,ene i stecene bolesti, stanja i anomalije lokomotornog sustava koje
utjecu na sigurno upravljanje

vozilom,

2) kronicne upalne bolesti mišicno-koštanog sustava koje se terapijski ne mogu
dovesti u stanje za sigurno

upravljanje vozilom,

Institut za sigurnost Zagreb d.d.

www.institutzasigurnost.hr

6

3) deformiteti, kontrakture ili nedostatak, koji oštecuju funkciju dijela ili
cijelog ekstremiteta, a za koje se ne

može na odgovarajuci nacin adaptirati vozilo,

4) ostale bolesti i stanja lokomotornog sustava koja imaju utjecaj na sigurnost
upravljanja vozilom.

f) bolesti i stanja ostalih organskih sustava i sve ostale bolesti i stanja
koja imaju utjecaj na sigurno

upravljanje vozilom.Clanak 9.

Izabrani lijecnik opce/obiteljske medicine i lijecnik druge specijalnosti
obvezan je obavijestiti nadležnu

policijsku upravu o tome da je kod odre,ene osobe promijenjeno zdravstveno
stanje tako da bitno utjece na

sigurno upravljanje vozilom.