[SKRIVA] Översvämning i Uppsala

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 21 Apr 2013 13:15:55 +0200

Förra sommaren drabbades trakterna mellan Ingatorp och Vetlanda av
allvarliga översvämningar, nu är det Uppsala. Klimatpropagandister som
Karin Bojs vid DN var snara med att skylla översvämningarna i Småland
på "global uppvärmning" (trots att sommaren över hela Europa varit
ovanligt kall); jag har inte läst något motsvarande om Uppsala, men
det kommer nog.

Förra årets översvämningar berodde egentligen på vanskötta vattendrag.
Det har varit en långkörare under flera år på insändarsidan i
Vetlanda-Posten, att kommunen och ansvariga privatpersoner måste
dränera och bottensänka såväl Kvarndammen i Vetlanda (som är
avrinningsområde för Emån) som vattendrag runtomkring. Den
lokalpolitiker som drivit denna fråga är Lars-Olof Reinfeldt (MP),
mestadels för döva öron ska tilläggas. En upprensning och
bottensänkning av Kvarndammen var inplanerad till förra året, men
beslutet frångicks.

Landsbro är den lilla ort som drabbades allra värst av
översvämningarna förra sommaren. Faktum är att orten har drabbats av
mindre sådana varje vår så länge jag kan minnas. Efter förra sommarens
katastrof blev det slutligen fart på de ansvariga, och den alltmer
igenvuxna Linneån bottensänktes och rensades upp på lämpliga platser.
Jag besökte mina föräldrar där i torsdags och kunde konstatera att
detta var första våren jag sett i Landsbro utan att parken Kringelund
eller ängar däromkring legat under vatten. Om man kollar upp
bakgrunden till översvämningarna i Uppsala finns en god chans att
förklaringen är densamma.

Sverige håller på att chansera. Åker man runt i landet ser man saker
som skulle vara otänkbara för 20-30 år sedan: förfallna skolor,
busskurer överlupna av rost, tomma ruckel i centrum av städer och
samhällen... De sista åren jag bodde i Stockholm och skulle med
nattbussen, såg jag varje natt råttor springa i tunnlarna vid Slussen.
Sedan millennieskiftet är tiggare en vanlig syn i Stockholm, medan de
knappt existerade tidigare. Om man bara öppnar ögonen ser man att
Sverige inte längre är bland de absolut rikaste länderna i världen.
För övrigt har vi chanserat på så många andra sätt: Vi är inte längre
någon idrottsnation att riktigt räkna med, vårt inflytande över FN och
världspolitiken har krympt till en tummetott, forskning och teknik har
gått i stå, den svenska skolan rasar kvalitetsmässigt i
internationella jämförelser, svensk journalistik är en opportunistisk
pinsamhet... Trots att vi så gärna vill fortsätta tro att vi är bäst i
världen, har vi egentligen inte särskilt mycket att komma med.