[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Översvämning i Uppsala

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 21 Apr 2013 16:52:25 +0200

From: rickard.berghorn@xxxxxxxxx
> Förra sommaren drabbades trakterna mellan Ingatorp och Vetlanda av
> allvarliga översvämningar, nu är det Uppsala. Klimatpropagandister som
> Karin Bojs vid DN var snara med att skylla översvämningarna i Småland
> på "global uppvärmning" (trots att sommaren över hela Europa varit
> ovanligt kall); jag har inte läst något motsvarande om Uppsala, men
> det kommer nog.
> Förra årets översvämningar berodde egentligen på vanskötta vattendrag.
  Östra Svealand, där Uppsala ligger, har också varit bland de snörikaste denna
vinter. Det har säkert med saken att göra. Mer långsiktigt är det också så att
vi "drabbas" allt mer av vårfloder eftersom vi bygger allt mer nära vattendrag.
Det är attraktiva platser att bygga hus på. Folk tycker det är trevligt att bo
nära vatten. När vårfloden kommer är det kanske inte alltid lika trevligt.
> Sverige håller på att chansera... Sedan millennieskiftet är tiggare en
> vanlig syn i Stockholm, medan de
> knappt existerade tidigare.
  Jag skulle säga att det är ett fenomen från 2007 och framåt. Det var då
Rumänien blev medlem i EU. Väldigt många av tiggarna är rumänska romer och med
EU-medlemskapet fick de lättare att resa inom EU. Jag gillar Rumänien (besöker
ofta deras kulturinstitut, som listföljare känner till) men tyvärr är det så
att romerna diskrimineras ganska rejält, och inte bara i Rumänien utan även
Ungern, Slovakien m m. Man kan säga att det är ett sydosteuropeiskt
fattigdomsproblem som kommer till Sverige. Det bästa skulle vara att motverka
diskriminering av romer, ge dem en chans att komma in i samhället - fast det är
lättare sagt än gjort! Det är attityder som levt i hundratals år i "övriga"
samhället.

> Om man bara öppnar ögonen ser man att
> Sverige inte längre är bland de absolut rikaste länderna i världen.
  Det har gått bättre på senare år. För 10-15 år sedan låg Sverige på delad
plats 18 i OECDs statistik på BNP/capita. Nu är det plats 8 eller plats 6
(räknat på den f n starka svenska kronan; tabellen till höger)
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_OECD_countries_by_GDP_per_capita . Mycket
av det har att göra med att den svenska krishanteringen sedan 2008 har varit
framgångsrikare än hos mycket av omvärlden. Vår Borg är oss en mäktig gud... :-)

> Vi är inte längre någon idrottsnation att riktigt räkna med
  Jag är inte idrottstokig, men brorsan är och jag hänger med aningen. Faktum
är att nu kommer en väldigt begåvad ny svensk friidrottsgeneration! Vi har
halkat efter i fotboll, trots Zlatan. I skidor, både nedför och på längd,
hänger vi med ungefär som förr. Så kan man räkna sport efter sport. Rimligen
sjunker svensk idrott *relativt* sett eftersom många nya nationer kommer in,
men det är nog naturligt.

> vårt inflytande över FN och
> världspolitiken har krympt till en tummetott
  Har vi haft ett inflytande större än en tummetott sedan Poltava?

> forskning och teknik har gått i stå
  Nja, hm. Inom IT hävdar vi oss ganska väl. Ericsson, Spotify, Minecraft,
Battlefield; vi har fenomen som Piratpartiet, som kom från Sverige och nu finns
i många länder.

> den svenska skolan rasar kvalitetsmässigt i
> internationella jämförelser
  Jag tror att det i grunden beror på flumskolan som kom på 70-talet. Som Jan
Björklund sagt är skolan ett trögt system som tar tid att vända och misstag
lever kvar länge. T ex en lärare som på lärarhögskolan itutas en viss
(misslyckad) pedagogik jobbar ju kvar i kanske över 30 år.
  Faktum är att friskolereformen förmodligen var lyckad. Besökte ett seminarium
om friskolor för ett tag sedan. Friskolor tenderar att göra bättre ifrån sig än
kommunala dito men det intressanta är att på ställen där fri- och kommunala
skolor samexisterar tenderar de senare *också* att göra bättre ifrån sig.
Trenderna är iofs små, men det verkar som att friskolor "drar med sig" övriga
skolor (och då skall vi veta att det bara är 15-20% av eleverna som går i
friskolor). Konkurrens lönar sig.

> svensk journalistik är en opportunistisk pinsamhet
  Journalistik överallt tenderar att vara så, tyvärr.

> Trots att vi så gärna vill fortsätta tro att vi är bäst i
> världen, har vi egentligen inte särskilt mycket att komma med.
  Vi har troligen "tappat" i relativa termer, men absolut inte i absoluta
termer. Trenden är att det vi alltid kallat Tredje världen växer ekonomiskt och
på annat sätt, så ett relativt tapp är oundvikligt.
  Faktum är att många ekonomer och statsvetare framhåller den svenska
krispolitiken under tidigt 90-tal som ett föredöme, och det var regeringen
Bildt som stod för mycket av det. Den borgerliga regeringen under 1991-94
införde friskolor, öppnade för valfrihet i vården, började sälja av statliga
företag, avskaffade löntagarfonderna, tog in Sverige i EU, satsade på IT, osv.
Av särskild betydelse var hur bankkrisen hanterades: staten tog över aktier i
banker som säkerhet för bankstöd. Det är så man skall göra; bankirer som
misskött sig skall inte ha pengar gratis. Det är förmodligen 90-talskrisen som
gjort Sverige mer mentalt berett att hantera krisen från 2008 och framåt.
  Det var grundläggande och nödvändiga strukturreformer som också var Margaret
Thatchers kännemärke. Jag ser i t ex The Guardian (= Storbritanniens
Aftonbladet) kolumnister som säger att Maggie, nej hon gjorde inte så mycket.
Men det gjorde hon:
  * Hon sänkte skatterna så att näringslivet kunde börja växa; under henne
växte Storbritanniens ekonomi snabbast i Europa (undantaget Spanien, som är ett
specialfall - man hade där just kommit ur en kvävande Franco-diktatur).
  * Hon sålde av ineffektiva statliga företag. Det gav också näringslivet
bättre fart.
  * Hon bekämpade inflationen, som under 70-talet legat på ibland 20% per år.
  * Hon bröt fackets makt, fackföreningar som drev  upp löner till nämnda
inflationssiffror och när som helst kunde stoppa landet. Vintern innan hon tog
över (känd som "The Winter of Discontent") tornade soporna upp sig på Londons
gator då kommunalanställda strejkade. Tidigare på 70-talet tvingades industrin
dra ned till tredagarsvecka, för att spara el - kolarbetarna strejkade, förstås.
  * Hon införde ett program där boende till förmånligt pris kunde köpa sina
kommunalt ägda bostäder.
  Sedan är det en annan sak att Thatcher inte heller kunde minska
arbetslösheten. (Det har inte gått i Sverige,  varken under Persson eller
Reinfeldt; det har inte gått i the UK under Blair, Brown eller Cameron heller.)

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Be an @SFJournalen Twitter Follower for
all the latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande,
sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 /
 Läs även AE i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande
antologi - finns bl a på SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin
Skottdagen, http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081454 /