[SKRIVA] Re: Vinn en lektörsläsning

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 4 Jun 2014 23:40:39 +0200

Rickard:
  Det är iofs inget jag föreslår (undantaget att jag vädrat tanken för
kulturutövare beträffande deras personliga avgifter; kan finansieras med de 20
miljarder som slösas i offentligt kulturstöd).
  Mer generellt skulle jag dock föreslå att inkomstskatt, arbetsgivaravgifter
och moms *sammanförs* till en enda skatt. Den totala nivån kan för all del vara
samma som nu (om än man kan spekulera i hur länge folk skulle acceptera den
höga nivån, när den inte längre döljs av lager på lager på lager-metoden).

  Nu går dock inte skatt huvudsakligen till sådant. Det är ungefär 1/3 som går
till samhällsservice, och ungefär 2/3 går till olika transfereringar, bidrag
och ersättningar. Jag tycker att den första tredjedelen kan vara kvar, men man
kan minska en hel del i transfereringar (t ex med lindrigare skatt på fattiga,
så att de själva kan bestämma över sina liv snarare än att vara underkastade
byråkrater och bidrag).

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the latest
 news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf, fantasy,
kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
www.skriva.bravewriting.com<http://www.skriva.bravewriting.com> /
Om Ahrvids novellsamling Mord på månen:
http://zenzat.wordpress.com/bocker C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! /Nu
som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs
även AE i nya E-antologin Sista resan
http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan / YXSKAFTBUD, GE VÅR