[SKRIVA] Re: Vad tycker folk om "Jordskott"?

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 19 Mar 2015 12:09:34 +0000

Slutat titta på den serien. Jag tycker inte skådespelarinsatserna är direkt på
topp, exempelvis huvudrollen. Replikerna levererasibland med överdriven
dramatik och låter väldigt "lästa" ."Din far gjorde sig ovän med --- Skooogen!"
säger Ica-stig med stripig peruk och kanske ska man blirädd (?) Men min son och
jag började gapskratta.Att det hemskaste i första avsnittet är att det växer ut
rottrådar från ett barns hand ner i en blomkruka(jordskott!!Hon har slagit rot
/"skott" i jorden) det var liksom"Eh ?!Gäsp!!" för mig. Mer fånigt än
skrämmande. Och sen dyker det upp en märklig man som, antyds det, är ett
troll.Han älskar guld och han har opererat bort något precis vid svanskotan.
Men vad? undrar polisernanär de står böjda över hans lik på obduktionsbordet.(I
Ajvides novellsamling "Pappersväggar" omtalas en liknande trollamputation och i
den känner intetrollet självt till vad det är. Hon har adopterats av
människor.) Bra idé men utförandet haltar. Men om det ska vara lite komiskt så
funkar det ju, för all del.Det är ju vackert där uppe i skogarna, även om det
sägs att denna miljö knappt finns kvar längrei verkligheten.Förmodar att det
finns ett "ekologiskt" budskap?Jävlas du med naturen jävlas den tillbaka typ.
/pia, som tröttnade