[SKRIVA] Vad tycker folk om Jordskott

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 23 Mar 2015 01:10:29 +0000

Nio gånger av tio blir skräckfilmstittandet en besvikelse för oss i min familj
i af. Vi tittar på mycket skräckfilm och vidframvaskandet av guldkornen går man
igenom ganska mycket sand. Mina två skräckfilmstittande (vuxna!) döttrar har
högre krav än jag och den äldsta gillade inte ens the Conjuring. "Inte
tillräckligt skrämmande"."Mama" tyckte de båda två var enbart fånig, inte bara
för det där med peruken som rände runt.Stämmer inte alltid det där med att
filmer som går upp på biograferna har högre kvalitet. Vittra såg jag på bio och
den var ju ganska B (fast litet underhållande som zombieslasher betraktat).
Horns som är en riktigt bra film, har däremot, mig veterligt, inte visats på
svenska biografer. (Tycker det visas för litet skräckfilm på bio övht, på
biografen i staden där jag bor är det max 10 per år.) "Vanliga" filmkritiker i
svensk dagspress osv. skriver nästan alltid ner skräckfilmer, Babadook är ett
av få undantag. Den uppmärksammades ju i kulturprogrammet Kobra för 14 dagar
sedan. Enligt äldsta dottern som sett Babadook är den mer socialrealism än
skräck. Låter intressant tycker jag.Själv tyckte jag the Conjuring var en av de
bästa filmerna på senare år, Oculus var helt OK och The Woman in Black var
bättre än boken. The Woman in Black 2: Angel of Death, som jag precis sett, är
förresten faktiskt riktigt bra för att vara en tvåa.