[SKRIVA] Re: Utopier, hamburgare och SVT

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 13 May 2014 17:22:42 +0200

Rickard:
  Du talar dig varm för, vad skall vi kalla det, något slag av minimalism. Det
får du gärna göra och du får förvisso tillämpa det. Men jag tycker att var och
en själv skall få bestämma! Den som inte vill resonera så skall inte behöva
göra det.
  Allmänt sett är det ekonomisk tillväxt som gjort det bättre för
mänskligheten. Inte fördelningspolitik. Fördelning må ha sitt värde när det
finns utbredd fattigdom, ty imperativet bör alltid vara att stödja de svagaste.
  Jag ser ett annat problem:
  Avundsjuke-"moral" är felaktig. Det är det här relativiserandet (som t ex
postmodernismen står för). Spelar det någon roll om grannen har 1000 hamburgare
om jag har 800? Jag har svårt att se den moraliska grunden för att avundsjuka
skulle vara rätt. (Och iaf jag tycker att någon får vara girig och söka lyx,
bara man inte skadar andra med det!)

  Jag brukar anföra att ekonomisk tillväxt i alla fall kan fortsätta under
*överskådlig tid*. Och vad som kommer efter vad som kan överskådas vet vi inte
och det är meningslöst att spekulera om.
  Hamburgare, eller ekonomi i allmänhet, är blott ett uttryck för *resurser*.
Det finns mycket mer resurser kan användas till! Vi skulle kunna kolonisera
Mars, t ex. Jag ser f ö inga gränser ens bortom överskådlig tid för
teknisk/vetenskaplig utveckling - och det är vad som ytterst driver på
resurstillväxten!

  Det skulle innebära att teknisk/vetenskaplig tillväxt oväntat och helt
ohistoriskt skulle upphöra... Det tror jag inte på.

  Med växande globalisering tror jag den risken minskar.

  Det är en del av knixet med Putin och hans oligarkkompisar. De vill bygga
sitt ryss-asiatiska imperium för att behålla sin kaviar, lyxlägenheter i
London, osv. Och då behöver man kontrollen över Ukraina.

Jag sitter just nu och ser reprisen av "(O)Vetenskapens värld". (Såg det
tidigare också.) Vänstern brukar alltid hävda  att nationalekonomi inte är
vetenskap (nå, det är någon sorts blandning av matematik, psykologi,
samhällskunskap - och vetenskap). Men när det passar då kan
"vetenskaps"-redaktionen köra ett program om det - men enbart med
körsbärsplockade egna "källor". Jag ser inte en enda kritiker till programmets
tunna teser som får framträda. Hade det t ex varit HELT omöjligt att få tag på
Johan Norberg (som skrivit den läsvärda Till världskapitalismens försvar)?
  I sitt propapandaprogram (som det onekligen framstår som) undviker man bland
alla sina diagram att alls ta med stastistikoraklet Hans Roslings material.
Problemet är nog att väldigt mycket av Roslings statistik (som han framför på
ett briljant sätt - finns mycket på Youtube) direkt sänker "(O)Vetenskapens
världs" politiska propaganda! Rosling, världsberömd, har all statistik som man
(körsbärsplockande) vevar med - men han får inte vara med. Är inte det märkligt?
  SVT:s nyhetsprogram (som tenderar att hoppa över riktiga nyheter för
egenbeställda polls) har i flera dagar, och fortsätter idag, att veva med att
"klyftorna bara ökar". Man ändrar rubriken aningen ("Ojämlikhet ökar" en dag,
"Imkomstfördelningen allt snedare" en annan dag) dag för dag, så att man kan
veva med samma sak flera dagar i rad.
  Men hos SVT ställs inte frågan: Är det inte bra om tillväxten ökar så att
alla får det bättre, och i det sammanhanget irrelevant om skillnader inte
plattas ut?
  Iden om att platta ut, är också strävan att *platta till* individen.
Människor skall hindras i sina strävanden och deras liv skall bestämmas av den
politiska överheten.

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Follow @SFJournalen on Twitter for the
latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf,
fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /