[SKRIVA] Re: Utopier, hamburgare och SVT

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 13 May 2014 18:01:31 +0000

> From: ahrvid@xxxxxxxxxxx
> To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
> Subject: [SKRIVA] Re: Utopier, hamburgare och SVT
> Date: Tue, 13 May 2014 17:22:42 +0200
>

>   Men hos SVT ställs inte frågan: Är det inte bra om tillväxten ökar så att
> alla får det bättre, och i det sammanhanget irrelevant om skillnader inte
> plattas ut?
Ökar tillväxten (i samhället) verkligen av att företagare och entrepenörer,
genom politiska direktiv, kan göra större vinster?Vad är det som säger att just
våra entrepenörer och privatföretagare inte stoppar större delen av den där
vinsten i sin egen ficka? - För att "vältra sig" i diverse onödiga
lyxartiklar?Varför antas det bara, från vissa håll, att just entrepenörer och
privatföretagare, är så innerligt besjälade med filantropiska intressen, att
de, om de får göra större vinster. skulle återsatsa allt i sina företag, så att
fler kan anställas och därigenom få en liten del de med, av denna större vinst?
>   Iden om att platta ut, är också strävan att *platta till* individen.
> Människor skall hindras i sina strävanden och deras liv skall bestämmas av
> den politiska överheten.
Är det inte en "tillplattning" av individer att skapa en arbetsmarknad med
osäkra anställningsvillkor som gör att en individ inte vet när och om eller hur
många timmar hon eller han kommer att "få" jobba idag eller imorgon eller den
här veckan....
Om man bara ser till medellönenivåer för t ex städerskor eller diskare (som
tydligen ska ligga på 18 000 - 19 000 per månad)visst då ser det ju ut som om
även de "lågavlönade" numera har en ganska hög lön. Men hur många städare eller
diskarefår verkligen ut de där 19 000 som efter skatt skulle bli cirka 14 000?
När jag var timanställd rumsstäderska på hotell, år 2000, och även när jag
jobbade på SIFO fick jag veta hur många timmar jagfick jobba vecka för vecka.
Nu finns det de som istället ska passa sin mobiltelefon i fall det möjligen
kommer ett meddelande om att de kan jobba samma dag och de måste svara inom
några minuter annars går jobbet till någon annan.