[SKRIVA] Re: Ukraina

  • From: "Robert Andersson" <70264andersson@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 3 Mar 2014 22:29:32 +0100

Missar så många inlägg på den här listan, men...

Jag tycker det verkar vara en hel del som man helt enkelt inte känner till om
de där länderna.

Det här att de flesta är ryssvänliga och inte gör motstånd, eller att de är
rädda och inte vågar, verkar inte helt stämma.
Det är säkert en av orsakerna, men när jag läste en artikel från en som besökt
Krim så fick jag snarast intrycket av att det
rörde sig om ett annat "problem" när de ställdes inför ryssarna.

Ukraina och Ryssland tycks stå närmare varandra än vad vi i väst riktigt kan
föreställa oss. De har ju en gemensam historia och
har oftast faktiskt varit samma land. M a o är en av orsakerna till bristen på
motstånd att ukrainarna faktiskt inte vill skjuta på
ryssar.
Ryssarna har t ex kunnat flyga rakt över deras luftrum utan att några skott
avlossats.

Svårt att föreställa sig, men förmodligen vore det som om stockholmare skulle
skjuta på norrlänningar. Det sitter långt inne. Mycket
långt inne...

Det förtar förstås inte allvaret i situationen. Det här som Ryssland håller på
med är mycket farligt och kan destabilisera hela
Europa eller orsaka ett storkrig.

MVH:
Robert Andersson