[SKRIVA] Ukraina

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 20 Feb 2014 19:59:12 +0100

Det blev inte mycket till "vapenvila". SVT anger (försiktigt) att över 40
dödats på Självständighetstorget i Kiev. Andra källor säger över 100. I det
ingår också poliser/säkerhetsstyrkor, bör påpekas, men de flesta är vanliga
demonstranter som tydligen skjuts ihjäl av prickskyttar på taken.
  Det börjar likna Himmelska "fridens" torg i Peking 1989. Eller de
sammanstötningar som varit i arabiska huvudstäder. Eller många andra tragiska
episoder under modern historia.
  Jag hörde i SVTs morgonsoffa en ukrainska (minns ej namn) som menade att det
var inte blott en konflikt mellan Västukraina (EU-vänlig) och Östeukraina
(ryssdominerad). "På Krim, den mest ryssvänliga delen av landet, vill man också
närma sig EU", sade hon.
  Putin har en hel del med katastrofen att göra. Presidenten Janukovitj
(stavning?) var nästan redo att skriva på associationsavtalet med EU innan
Putin kom med kraftiga pågtryckningar. Stänga gasen. Hindra ukrainsk handel.
Osv. Men att ingå i Putins "ekonomiska" zon har inget att erbjuda annat än en
korrupt ekonomi (rysk korruption är jättelik) konstlat hållen under armarna av
f n stora naturgasvinster (men gaspriset kan gå ned varvid korthuset kollapsar;
jfr skiffergasboomen). Att associeras till EU innebär en mer dynamisk ekonomi,
frihet för ukrainarna att resa till och få jobb i EU-området, kulturutbyte, osv.

Jag har under åren haft en hel del med Ukrainsk sf och fandom att göra. Jag
träffade mina bästa kontakter, ja vänner, Boris och Alex, första gången på
Lituanicon i Vilnius 1993. 1995 kom de bägge till Stockholm (Boris familj var
med) och bodde hos mig under Conscience det året. Jag har träffat dem på fler
Lituanicons, Worldcons, Finncon, Alex var på Euroconerna 2006 och 2011, osv.
  De är kievbor och jag har uppfattningen att de är tämligen EU-vänliga. Jag
undrar om någon av dem är ute på Självständighetstorget bland demonstranterna.
Och om någon av dem blir skjuten? (Mail jag sänt ger inga besked.)
  Situationen i Ukraina är *mycket* oroande.

http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även AE i nya
E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /