[SKRIVA] Ukraina

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 16 Apr 2014 18:44:32 +0200

Usch. Det här om Ukraina känns som en alternate history-roman av hackwritern
Tom Clancy. Han har ju skrivit militära What If-scenarios, vanligen involverat
Ryssland/Sovjet. Den ukrainska armén sägs ha återtagit ett ockuperat flygfält.
Samtidigt skall ryssarna ha erövrat ukrainska pansarfordon:
http://bostonherald.com/news_opinion/international/europe/2014/04/combat_vehicles_in_east_ukraine_fly_russian_flag

Jag skall inte utesluta att det handlar om pansarfordon direkt från ryska
armén, men annars skulle det handla om fordon ryssarna tilltvingat sig med
våld. Och det betyder i så fall att ryssarna (att det är ryska specialtrupper,
med borttagna beteckningar, är ganska klart, precis som på Krim) har försetts
med pansarvärnsvapen (från ryska armén, no doubt). Sådana här APCs (Armoured
Personnel Carriers) är nämligen oåtkomliga för alla handheldvapen och t o m
lågkalibriga kanoner. Man måste ha granatgevär ("bazookas") med pv-ammunition
för att kunna hota besättningen.
  Jag har vid ett par tillfällen klättrat in i svenska APCs, när försvaret haft
uppvisningsdagar. Det är transporter för trupp avsedd att skydda dem mot
lågkalibrig eld, granatsplitter m m på väg till strid (med egen beväpning upp
till kanske 30 mm-kanoner). Har de ryska specialtrupperna pv-vapen är det
dåliga nyheter för den föråldrade ukrainska armén. Man behöver sätta in tunga
tanks och flygbombning.
  Inbördeskrig är nära. Men enligt opinionsundersökningar (så sent som från
slutet av mars) är bara 18-20 procent av befolkningen i östra Ukraina för
"anslutning till Ryssland". Putin vill ha hårda strider så han kan beordra
ryska trupper att officiellt marschera in (istället för att som nu, att sända
mindre grupper specialstyrkor).  Spetsnaz-soldaterna viftar i rysk
propaganda-TV med ukrainska pass för att "bevisa" att de är blott vanliga
medborgare...som råkar ha Rysslands senaste automatkarbiner (finns inte i
ukrainska armen) och pv-vapen liggande hemma. Jag hyser ingen tvivel om att
NKVD/KGB/FSB eller vad de heter kan förfalska vilka pass de vill.
  Det hela är djupt tragiskt. Jag vill se kraftiga, verksamma sanktioner och
åtgärder från EU, USA, Nato - ekonomiska, diplomatiska, andra åtgärder, upp
till men inte inkluderande att hota med krig. (Det går inte. Putin har en liten
röd knapp som troligen finns i en liten väska medarbetare ständigt bär med sig.)

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /