[SKRIVA] Re: Tvillingdetektiverna

  • From: Aleph <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 23 Dec 2014 21:45:33 +0100

---- On Tue, 23 Dec 2014 19:40:28 +0100 Zenzat  wrote ----
>Det har här på SKRIVA-sidan efterlysts läsupplevelser i många år. Här är
>mitt bidrag:
>
>[...] När de i skidspåret
>under svåra förhållanden och trötta är på väg att ge upp väcks de till liv
>av ett vargtjut och återupptar kampen mot naturen. Det är berättelsens
>höjdpunkt och det enda jag minns av den.
>
>Det viktiga med boken för min del var nämligen något helt annat. När jag
>började läsa den så var jag tvungen att puzzla ihop bokstäverna till ord och
>orden till meningar. Jag minns fortfarande vilken ansträngning det var, men
> [...]

Utmärkt sammanfattning (inte bara detta utan också det följande du skriver).
Min egen "längre" läsupplevelse var L. Frank Baums "Trollkarlen från Oz" i
Lundwalls utgivning. Innan dess hade jag kämpat mot folkskolans textsnuttar i
svenskaböcker som man förstås alltid kunde läsa och förstå; men steget över
till att förstå längre och mer komplexa romantexter var större. Efter
Oz-böckerna var det "Världarnas krig" och HG Wells som gällde, därefter
Verne/Asimov/Heinlein/Bradbury/Simak, fortfarande under Sam J Lundwalls
Delta-egid, fastän jag då inte hade en aning om att Lundwall också varit
ansvarig för utgivningen av mina tidigare favoritböcker. I samma veva började
jag läsa Nova SF och John-Henri Holmbergs urgivning, som var att tugga en
torrboll i jämförelse.

/ Rickard

IDÉ, VETENSKAP & SKÖNLITTERATUR
Timaios Press -- www.timaiospress.com
Aleph Bokförlag -- www.alephbok.com

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).