[SKRIVA] Re: Tvillingdetektiverna

  • From: "Zenzat" <zenzat@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 23 Dec 2014 19:40:28 +0100

Det har här på SKRIVA-sidan efterlysts läsupplevelser i många år. Här är
mitt bidrag:

De böcker som man fängslas av när man fortfarande är ny och mottaglig för
intryck komma att prägla ens liv. Det gäller i allra högsta grad för mig.
Julaftonen 1941 fick jag i julklapp den första bok jag skulle läsa. Den
hette "Det räddande vargtjutet" av Per Westerlund. Själva berättelsen om de
båda samepojkarna gjorde inget starkt intryck på mig. När de i skidspåret
under svåra förhållanden och trötta är på väg att ge upp väcks de till liv
av ett vargtjut och återupptar kampen mot naturen. Det är berättelsens
höjdpunkt och det enda jag minns av den.

Det viktiga med boken för min del var nämligen något helt annat. När jag
började läsa den så var jag tvungen att puzzla ihop bokstäverna till ord och
orden till meningar. Jag minns fortfarande vilken ansträngning det var, men
efter ett tag hade jag glömt denna anspänning och när jag kom till sista
sidan så kunde jag läsa.

Samma jul fick jag en annan bok, Pojkarnas flygbok 1941. Den var författad
av Alvar Zacke och hette "Öknens örnar". Nu hade jag bemästrat läsandets
konst. "Öknens örnar" öppnade Sahara för mig. Mot slutet flyger
huvudpersonen söder över och Södra korset dyker upp över horisonten i
nattmörkret, vilket gav en egenartad känsla av förväntan. Många årtionden
senare i livet tog jag flyglektioner, definitivt inspirerad av Alvar Zackes
flygböcker. Och en kväll söder om ekvatorn vid Victoria/Nyanza såg jag Södra
Korset stiga upp på himlen. Då spelades "Öknens örnar" upp för min inre
blick.

Den tredje boken jag läste var också av Per Westerlund och hette "Tjuvpojken
som blev maharadja". Den boken hade en enorm inverkan på mig. Den skapade
ett livslångt intresse för Indien, indisk kultur och politik. Jag har
tillbringat några av mina bästa stunder i Indien och har många vänner i
detta märkliga land.

Ändå är frågan om det inte är en fjärde läsupplevelse som betytt mest för
mig, nämligen upptäckten av Jules Verne Magasinet/Veckans Äventyr när jag
var 9 år. Det var framför allt Edmond Hamiltons kapten Frank-romaner, men
även Eando Binders skrönor och Jerry Siegels och Joe Shusters "Stålmannen"
som påverkade mig. (Faktum är att jag vid nio års ålder bestämde mig för att
bli journalist därför att Lois Lane och Clark Kent var journalister. Och det
blev jag.) Senare i livet hade jag förmånen att träffa alla fyra
JVM-medarbetarna och intervjua dem. De var alla oerhört anspråkslösa och
behagliga människor.

Sedan kom all annan läsning. En period Strindberg, ett års inläsning av
dramatiken från grekerna fram till Björn Erik Höjer. Henry Miller, Anaïs
Nin, Kenneth Patchen, Karin Boye, e e cummings, Selma Lagerlöf, Gunnar
Björling, Edith Södergram, arbetarförfattarna, you name them, I read them.
Samt Tolkien när den första ohlmarkska översättninmgen kom för en halv
evighet sedan. Ej att förglömma geniet Jane Austens "Pride and Prfejudice"
och "Emma".

Hade jag inte snubblat över mina fyra första läsupplevelser hade mitt liv
antagligen tagit en helt annan riktning.
God Jul och Gott Nytt År
Bertil