[SKRIVA] Re: Tips om bokblogg

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 1 Aug 2009 15:48:27 +0200

From: olof.bjarnason@xxxxxxxxx
  Tack för det. Jag skall kila dit strax!
  Vad gäller skrivtävlingar postar jag info om alla som jag får kännedom om
här. Dock sitter jag sällan och gör någon sammanfattande skrivtävlingslista. Så
att någon tar sig för att samla slik info är en bra idé!
  En skrivcoach som driver siten Multimanus, brukar göra en lista på
skrivtävlingar (men den är inte alltid så komplett).

> Ett ödmjukt tips för att generera trafik: leta upp likartade/liknande
> bloggar (i ditt fall litteraturinriktade bloggar), hitta något bra
> inlägg, kommentera detta inlägg seriöst ifrån din synvinkel, avsluta
> kommentaren med en "fulhook" till din blogg t.ex. säg "Förresten jag
> har en blogg där jag samlar aktuella och kommande skrivtävlingar.
> Tipsa mig gärna om nya om du får reda på några!". På så sätt "beter du
> dig" och skapar publik för din blogg samtidigt. I bästa fall har du
> också kommenterat på en blogg du själv har utbyte av ;)
  Jag tycker folk ibland är alldeles för känsliga mot vad de påstår vara
"spam". Jag upptäcker det ibland (inte alltför ofta, dock) när jag spritt info
om Fantastiknovelltävlingen. Om man postar ett inlägg i ett relevant forum (och
då ingår också forum som heter saker som "Öppet forum" - per definition öppet
för alla ämnen) är det *aldrig* spam. Individuellt postade eller mailade saker
är aldrig spam, per definition. Spam, menar jag, är maskinella masspostningar!
Och det blir inte spam förrän det når upp till, skall vi säga, minst 100
identiska, maskinella postningar vid ett och samma tillfälle. Det var - om jag
minns rätt - just ca 100 postningar som "världens första spam" bestod av, ett
info/reklam-meddelande från en anställd på DEC som denne spred i slutet av
70-talet på dåvarande ARPAnet.
  Individuella postningar som man inte gillar är bara individuella postningar
man inte gillar, men inte spam. Man vattnar ur spam-begreppet genom att påstå
att litet vad som helst skulle vara "spam".

With Windows Live, you can organize, edit, and share your photos.
http://www.microsoft.com/middleeast/windows/windowslive/products/photo-gallery-edit.aspx-----