[SKRIVA] Till saken

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 29 Apr 2015 07:16:07 +0000

Tack för den så upplysande nio år gamla språkspalten från Dagens Nyheter som
visar precis det undertecknad skrivit om förut, nämligen att språket förändras
över tid.Själva poängen, det som hela resonemanget i krönikan från år 2006
utmynnar i, är detta:"Språket tål deras närvaro. Men de traditionella
svensklärare, svenskkurs, svenskundervisning bör än så länge betraktas som
huvudformerna."Om man nu kan acceptera (och själv anamma) en talspråklig
variant av ett ord, i det här fallet "svenskalärare" som börjat användas allt
mer, även i skriven form, är det ju ganska märkligt att man måste känna sig
manad att anmärka på en felöversättning som använts så länge att den blivit
allmänt vedertagen. Observera att jag inte menar att "the thing" alltid ska
översättas med "saken", jag påpekade enbart att ordet i ett (1) mycket känt
fall översatts så och om man nu skulle ha lust att referera till just "saken" i
Familjen Addams kan man inte gärna, för att briljera med sina språkkunskaper,
kalla den för "varelsen" istället. Inte om man på ett skämtsamt sätt vill
påminna om vad just denna rollfigur kallats på svenska en gång i tiden. OM det
nu är det man vill. Och om man nu vill ge en författare språkråd (eftersom man
inte tror att han har gjort ett medvetet val och utnyttjat den konstnärliga
friheten att leka med språket, utan istället gjort en grov språklig miss av ren
okunskap) kanske man borde vända sig till författaren själv. Eller finns han
med här på listan? Han har inte, vad jag kan se, skrivit här: "Tack Rickard för
att du rättade mig, jag ska se till att ändra detta i kommande utgåvor".

/pia, som ni snart kan läsa på engelska. Den som vill. I en novellantologi som
utges nästa vecka.

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skräck * Äldsta svenska skrivarlistan