[SKRIVA] Textäventyr (var: Hur avslutar man en smått dystopisk historia.)

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 7 Feb 2014 17:18:43 +0100

Robert:
> Man måste ha en alldeles speciell teknik/strategi. Annars går man
vilse bland de oändliga möjligheterna. Är full av beundran inför
> de som faktiskt lyckas skriva en hel bok på det viset.

  Jag undrar om det är så svårt? Om man nu har litet vana med att sitta och
klura ut intriger. Men jag bör tillägga att jag menar (och det har jag mången
gång påpekat) att intrigkonstruktion är en *mycket* underskattad del av
skönlitterärt skrivande, så för många kan det nog vara svårt. Jag märker det på
många tävlingsnoveller. Att folk kan skriva, formulera sig vackert, göra en
text som flyter, det ser man mycket oftare än att lyckas konstruera en handling
som är meningsfull, hänger ihop och leder till något. (När jag själv knåpar
ihop noveller ägnar jag mycket tid åt att fundera ur Vad Som Skall Hända.)
  Jag misstänker att man för att skapa bläddra-fram-handlingen-böcker kan man
ha nytta av att a) tänka som en programmerare, och b) använda ett
flödesdiagramprogram (ett program som hjälper en att skapa boxar med pilar som
går till nya boxar, förgrenar sig osv)..
  Angående textäventyrsspel på dator hittade jag en gång ett mycket intressant
program (för Windows) kallat Inform 7. Finns att ladda ned gratis (det är bara
att googla runt efter det). Det intressanta med det är att det är ett program
för att skapa textäventyr i naturligt språk (engelska). Man skriver ungefär (om
jag får simulera stilen):
"You are Charlie. Charlie is in the bedroom. The bedroom contains /bla bla/. Do
you want to enter the WC or leave the bedroom and go into the corridor?"

  Det ovanstående är alltså *programkoden* (som sedan översätts till datorns
maskinkod av en interpretator). Jag har länge tyckt att det borde vara en bra
idé med programkodning i naturligt språk. Hur svårt kan det vara, nu när
datorer är 1000 ggr snabbare än för 20 år sedan? Programspråk som C++, Pascal,
Perl, Java och allt vad de heter är oläsliga. Basic är med knapp nöd läsligt.
(Jag har i begränsad men någon månpluggat programmering. Pluggade Cobol en hel
termin på universitetet. Litet Basic har det blivit. Det jag har gillat bäst är
s k makroprogrammering i Word och Excel, samt - märkligt nog - batchspråket i
DOS. Jag har skrivit textomformateringsrutiner i Word och en gång ett program
för att räkna ut effekter av relativistiska rymdresor i Excel. Jag har inte
givit mig på Inform 7, pga tidsbrist men också för att jag sett omdömen om att
programspråket skulle vara "förledande lätt" och är svårare än man kan tro.)
  Kanske kunde SKRIVAiter prova att försöka knåpa ihop enkla flervalsäventyr?
(Man kan göra det som ren text. "Scen 1: ... Välj Scen 11 eller 17. ... Scen
11: ... Välj scen 4 eller 13" osv.)

E-antologin Sista resan http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan /