[SKRIVA] Re: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Hur avslutar man en smått dystopisk historia.

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 6 Feb 2014 23:37:49 +0100

Den 6 februari 2014 23:18 skrev pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
:
> Som säkert alla redan vet, förekommer det "alternativa slut" på sk
> extramaterial som detnu finns plats för på DVD-skivor. Oftast är det kanske
> bortklippta scener mer än just baraslutet men till t ex "Butterfly Effect"
> fanns det fyra olika slutscenarion.Innan jag köpte DVD:n där alla(?) slut
> fanns med hade jag hyrt filmen med ett av sluten och det hade min ena
> dotter också gjort.

Att ha flera naturliga slut i en och samma film -- alltså inte bortklippta,
utan avsiktliga -- är knappast något nytt överhuvudtaget. Det förekommer i
"Wayne's World" som ett sätt att driva med tittaren. Det finns också
exempel på böcker där läsaren aktivt kan välja handlingstrådar och alltså
såväl början, mitten som slut: den populära bokserien "Choose Your Own
Adventure" http://en.wikipedia.org/wiki/Choose_Your_Own_Adventure

Min favorit när det gäller alternativa/bortklippta slut är annars det
episka slutet till 80-talsversionen av "Little Shop of Horrors", som måste
ha kostat miljoner i specialeffekter:
http://www.youtube.com/watch?v=qnI_5i9EUg4 Men eftersom alla dör och
monsterväxterna krossar hela världen, tyckte testpubliken att det var
alltför deprimerande.