[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Hur avslutar man en smått dystopisk historia.

  • From: Fabbe <skriva@xxxxxxxx>
  • To: Skriva <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 6 Feb 2014 22:12:23 +0100 (CET)

On Wed, 5 Feb 2014, Stewe Lundin wrote:
> Har man någonsin släppt en bok med två slut?

När man ser en film som man sett tidigare, och det är spännande, så blir
det ju inte samma sak för man vet exakt vad som kommer hända. Jag har
många gånger tänkt att det vore skitkul om det gjordes flera versioner,
där huvudpersonen istället för att göra si istället väljer att göra så,
vilket ger ett helt annat utfall och kanske helt annat slut.

Om man kunde slumpa ut vilken version det blev varje gång man såg en film,
skulle det bli spännande även om det var tredje gången man såg den.

Det skulle kunna lösas genom att bluerayskivorna har båda versionerna, och
slumpar ut varje gång man trycker play. Via tablå-TV kan reprisen vara så
att man slumpat vilken variant man sänder och inte berättar det. På
biografer likaså.

Jag skulle iaf uppskatta om detta gjordes i en för övrigt bra film.

Jag är dock mera skeptisk till detta i bokform. Man kan såklart ha med
båda sluten i en och samma bok, i vissa berättelser passar det säkert, men
en annan variant vore om de olika versioerna säljs helt blandat
(inplastat), ungefär som kinder-ägg, och sedan får folk byta med varandra
om de vill ha alla varianterna. Fast det blir ju ändå inte riktigt samma
sak, men det kan ge högt samlarvärde. Tänk om 1 % av böckerna har en
spektakulär avslutning...

Vänliga hälsningar
Fabbe

--