[SKRIVA] Re: [Svfandom] Re: Korkat om "korkek"

  • From: "Bruce Harris" <nitro2k01@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Sat, 30 Jun 2007 16:03:51 +0200

On 30/06/07, Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxxx> wrote:
Den 2007-06-30 08:18:19 skrev Anders Hultman <anders@xxxxxxxxxx>:
> Eftersom en mailinglista (och även andra typer av communities) består av
> sina medlemmar, sina traditioner etc som du mycket riktigt säger i den
> första citerade meningen, så kan inte en enskild person bestämma att en
> lista flyttar.
   Men så sade jag inte. Jag sade att dess "substans" är detta, med vilket
jag avser ungefär "innehållet". Naturligtvis kan man flytta ett innehåll.
Listningen var dessutom inte komplett, ändande i ett "etc". Skålen till
innehållet - liksom mycket av innehållet *i sig* - är effekten av ett
skapande, och då finns en skapare, och man äger det man skapat osv osv.
(Substansen/innehållet är också till mycket betydande del skapad av
listägaren. Varför skulle en utomstående kunna bestämma över någons
kreation?)
Låt säga att du tekniskt sett rätt i påståendet att du har flyttat
listan. Om en betydande del av medlemmarna inte godkänner flytten,
anser du då att flytten lyckades?

> Vare sig det är en grundare eller en mer tillfällig
> administratör som gör det. Det är ett beslut som medlemmarna tar.
   Det är det inte. Demokrati må vara bra på rätt plats, men den har också
- och skall ha - sina begränsningar. Läsarna av en artikel du skrivit
bestämmer inte över den. På SKRIVA må medlemmarna bestämma vissa saker,
Men på SKRIVA är ju alla (Eller åtminstone de flesta) med och skriver
och bidrar med innehåll. Du framställer det som att du är den enda som
skriver något på SKRIVA. Jag bestämmer över det jag har skrivit precis
som du bestämmer över det du har skrivit. (Om du inte vill ha sagt att
ägaren av listan innehar upphovsrätten till alla skribenters
skriverier. Jag har dock för mig att den exakta motsatsen till det
står i FAQ'n, att medlemmarna har upphovsrätten till sina egna verk)

> Om tillräckligt många *frivilligt* flyttar och tar med sig traditionerna
> etc, då har den flyttat. Inte annars.
   Om DN flyttar sitt kontor för att ägaren bestämt att kontoret skall
flytta, så har DN flyttat. Det är inte öppet för "omröstning" bland DN:s
läsare. Sorry. Naturligtvis tar DN med sig sin prenumerationsstock till
det nya kontoret. Någon må kanske inte gilla det, och då kan denne sluta
läsa DN, men han kan inte påstå att DN inte skulle ha flyttat bara för att
han inte fått "rösta" om det.
Om DN's ägare flyttar kontoret och de flesta av DN's skribenter
tillika läsare väljer att inte följa med i flytten anser jag inte att
den flytten har lyckats. Då skulle jag hellre vilja ett pirat-DN med
skribenter jag känner till än en ett DN med enbart samma ägare.

Love. /Bruce Harris

-----BEGIN 2ROT13 MESSAGE-----
Low Bitrate Netlabel: <http://f-label.tojt.net/>
Blog:
<http://gameboygenius.8bitcollective.com/>
SKRIVA på Lysator. Ditt Ahrvid-fria alternativ:
Sätt på ett par flipflops, vippa på rumpan
och gör det här till en minnesvärd sommar!
-----END 2ROT13 MESSAGE-----