[SKRIVA] Re: Språk (var: Alt hist: brittiska deltagandet i WWI en olycka?)

  • From: Aleph <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 18 Jan 2015 02:11:47 +0100

---- On Sun, 18 Jan 2015 01:27:11 +0100 pia lindestrand  wrote ----
>Teorin om att vi alla i Norden skulle ha haft samma språk en gång, den
>skur-nordiskan är fascinerande.

Jag bryr mig inte om att läsa denna "diskussion", eftersom speciellt Ahrvid
säkert bara har snöat in på ett spår och sedan vägrar överge det av rent
personliga prestigeskäl -- vilket leder till ytterligare en meningslös och
desinformativ "diskussion". Men att fornnordiskan var spridd över stora delar
av Europa fram till och med vikingatiden, och förklarar en sådan sak som att
engelska språket består till 25-30% av ord med fornnordiskt ursprung (som fuck
= fucka, passa in; gloom = glåm/glåmig, dyster; love = omkring, runt,
överenskommelse; bag = buk, behållare; o.s.v.) är självklarheter för alla
språkvetare. Fornnordiska är inte kopplat till något land, och "Svea rike"
existerade inte ens vid denna tid, utan språket kallas internationellt för "old
norse": http://en.wikipedia.org/wiki/Old_Norse Med denna kulturella bakgrund
förstår man också enkelt varför exempelvis den anglosaxiska eposet Beowulf
(stark inspiratinskälla för Tolkien) faktiskt utspelar sig i det som nu är
Danmark och Sverige.

/ Rickard

IDÉ, VETENSKAP & SKÖNLITTERATUR
Timaios Press -- www.timaiospress.com
Aleph Bokförlag -- www.alephbok.com

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).