[SKRIVA] Sf-tecknarhistorik

  • From: Ahrvid <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sat, 22 Nov 2014 02:07:49 +0100

Vid senaste besöket  på Stockholms  Kulturhus smet jag in på Serieteket och
lånade Boken om tecknaren Charlie Bood (av Kenneth Ahlborn & Urban Nilmander,
Galago, 2000). Han var en av Sveriges skickligaste tidningstecknare  från
40-talet och in på 90-talet. Jag träffade honom några gånger då han besökte
Teknikmagasinets redaktion och han var god vän med Eugen Semitjov. Boken är
full av Boods välgjorda sportserier (mycket fotboll och ishockey) men börjar
med en kort biografi.
  Där lär vi oss bl a att de unga tecknareleverna - från reklamskolan Berghs  -
Charlie och Eugen under tidigt 40-tal brukade träffas "på Café Prag och Japan
på Kungsgatan och Semitjov började skissa  - ofta på restaurangbordets dukar -
på en science fiction-serie med svenskt namn.
  "År 1943 hade han premiär på Allan  Kämpe i tidningen Veckans Serier, serien
som skulle bli en av de mest långlivade i svenska medier. Den publicerades i 14
svenska dagstidningar och i Rekord-Magasinet under 14 år  och blev mycket
populär. Efter några år tyckte Semitjov att serien tog för mycket tid och bad
charlie Bood om hjälp. denne bodde då i Tyskland, dit Semitjov skickade ned två
månaders textmaterial för Charlie att rita. Det blev 60 dagstrips ur Boods
penna och tillsammans såg de till att serien om 'Hjärntrusten' vid Nordpolen
och flygarhjälten Allan Kämpe överlevde fram till 1957, under en period även
som eget magasin."
  Jag visste inte att Bood ryckte in och hjälpte Eugen ("Genie" kallad) med
Allan Kämpe. Men de gjorde också en annan sak tillsammans:
  "De två Berghs-eleverna inspirerade varandra och hade också ett gemensamt
intresse i att både se och göra film. De gjorde kort efter kriget en smalfilm
tillsammans med massor av vänner som statister. Den  handlade om ockupationen
av ett nordiskt land och kallades Våldets värld.
 " - Den kom aldrig så  långt som till biograferna", sade  Bood.
  Jag visste inte heller  att Genie gjorde film i sin ungdom. Filmen låter
litet "alternate  history",  liksom sf-artat, och det är en film man gärna
skulle vilja se. Men antagligen är den försvunnen.
  Eugens bror Volodja Semitjov var riktigt filminblandad, som manusförfattare.
Han skrev bl a  manus till "Hon dansade en sommar" (1951).

E-antologin E-Xtra Vildsint https://bokon.se/ebok/vildsint_jens-stenman /