[SKRIVA] Re: Roy Andersson vs ogina kritiker

  • From: Aleph <info@xxxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 21 Nov 2014 20:01:01 +0100

---- On Fri, 21 Nov 2014 19:31:23 +0100 pia lindestrand  wrote ----
> Det är väl roligt att Roy Anderssons karriär äntligen kom igen efter
> den förödande svackan närGiliap floppade 1975.Kanske hans
> reklamfilmer/valfilmer som han gjorde för (S) lade grunden för
> den här triumfatoriska filmtrilogin?Bildspråk och berättande alltså.
> Gråskalan.

Allt det där fanns redan i Giliap, även om han var mer generös med klipp och
kameravinklar då. Världen behövde väl tid för att vänja sig, och hans
reklamfilmer hjälpte till.

> Förvånad över att inte Lena Anderssons bok/romanfigur vad han
> nu hette nämnts. I en mening som t ex så här
>"typiskt radikalfeministisk nedsvärtning av manlig konstnärssjäl.
> Drags upp nu igen bara för att förringa Roy Andersson som inte
> alls var först med att börja prata om det."
>Hugo Rask. hette han visst. Romanfigurens alltså.

Det behövs inte, eftersom Lena Anderssons försök till karaktärsmord plus
postmodernistiskt sinnesslöa försvarstal ("Inte Roy Andersson aaaaalls, även om
jag porträtterade honom, eftersom detta är fiktion!!!") redan är en utsliten
kliché sedan Carina Rydbergs och Maja Lundgrens trams. Det är svenskt kulturliv
med dogmatisk radikalfeminism som gör det enkelt för sig genom att mekaniskt
och obegåvat veva sitt evighetsmantra i kommunistiskt kollektiv, inte de som
uttalar kritik mot denna intellektuella inkompetens.

/ Rickard

-----
SKRIVA - sf, fantasy och skr�ck  *  �ldsta svenska skrivarlistan
request@xxxxxxxxxxxxx f�r listkommandon (ex subject: subscribe).