[SKRIVA] Re: Sf i K-kanalen 10.25

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 25 Nov 2012 13:03:53 +0100

From: pialindestrand@xxxxxxxxxxx
  Jag tycker inte att SVT blivit varken bättre eller sämre under senare år.
Underhållningsprogram må vara bra ibland, men SVTs nyhets- och
faktarapportering har alltid varit sub-standard. Jag tänker bl a på spärrelden
av klimatalarmismpropaganda. SVTs nyhetsredaktion är usel, och man driver
alltför ofta opinionsjournalistik. Om en lobbyorganisation kommer med ett
"utspel", ofta baserat på att de beställt en s k opinionsundersökning som skall
stödja vad de vill att den skall stödja, blir det toppnyhet i "Rapport"
(samtidigt som massor av viktigare saker hänt i Sverige och världen!).

  Jag såg det också. Jag tycker att K-kanalen är sub-standard (om än det finns
enstaka bra program). Man förslösar vad man annars *skulle* kunna göra, och
opinionsjournalistiken är även där slående. Man hade tidigare en lång serie om
feminism, som var propagandistisk. Nyligen hade man ett ekonomiprogram som
förvrängde allt - det fanns nästan inte en enda mening i manuset där man inte
tog sig för pannan och tänkte "Men det är ju osant!", "Det är en
missuppfattning", "Så är det inte alls!".
  K-kanalen har oändliga föredrag som är ganska dåligt producerade (att ställa
en kamera rakt upp och ned är inte mycket till produktion, faktiskt).

  Det var Christer Fuglesang som sade det, astronauten. Och det är lätt att
hålla med.

  Kanske det, men inte enbart. (Lucas har sagt att han tog flygstridsbilder
från WWII som inspiration för rymdstridssekvenser.) Det finns också religiösa
övertoner, med "The Force" som religionen, Luke Skywalker som Kristus,
Jedi-riddare som en sorts apostlar, osv.

--Ahrvid

Ps. Intressant med Rickards noteringar om filmprojekt!

--
ahrvid@xxxxxxxxxxx / Be an @SFJournalen Twitter Follower for
all the latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande,