[SKRIVA] Dokumentären som inte blev av

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx, jesper@xxxxxxxxxxx
  • Date: Sun, 25 Nov 2012 10:23:18 +0100

Under våren kontaktade jag en gammal bekant från Stockholm,
tv-regissören Daniel Di Grado (Allram Eest, Världarnas bok och den
kommande Maria Lang-serien bl.a), om en idé till en dokumentär. Det
handlade om ett ämne som jag på den tiden lekte med som temanummer för
Minotauren: Bergman och hans förhållande till skräckgenren i
litteratur och film.

Di Grado tände på idén och raggade upp dokumentär-producenten Jonas
Kellagher (The Planet, The Genius and the Boys m.m). Jonas trodde
starkt på idén; den skulle komma helt rätt i tiden och hade en stor
potentiell publik inte minst i Tyskland, där Bergman tydligen blivit
en kultfigur bland gothare. Alltså skrev jag under sommaren ett s.k.
treatment på ett tiotal sidor. Treatment är dokumentärens
motsvarigheten till ett manus; man förklarar i detalj upplägget och
vad man vill utforska. Eftersom man inte vet vad som kommer fram under
intervjuer och vilka nya trådar man eventuellt behöver nysta i, måste
man lämna utrymme för sådan utveckling. Man kan säga att ett treatment
är ett mellanting mellan ett synops och ett manus.

Nu i höst, just när Kellagher skulle börja söka bidrag och finansiären
(först och främst hos SVT), gick projektet i stöpet. Då började
tv-serien Bergmans videor sändas. Det som var unikt med vår dokumentär
föregreps av den serien, och avsnittet som handlade om skräckfilm
innehöll intervjuer med merparten av de regissörer vi planerade att
intervjua. Di Grado talar om att skjuta upp projektet ett år eller
två, tills den förvisso skrala och ytliga serien om Bergmans
videohylla blivit bortglömd och ämnet är hett igen. Man får lämna den
dörren öppen, men jag har inga stora förhoppningar om projektet.

Nu är jag inte allt för besviken. Jag vet hur mycket som planeras men
inte blir av i film- och tv-sammanhang, och att man därför aldrig ska
ta ut någon vinst i förskott. 2006 försökte Di Grado starta ett
projekt med en serie novellfilmer för tv efter svenska skräck- och
rysarnoveller, där jag skulle välja ut berättelserna och ansvara för
manusarbetet, men också det gick i stöpet på grund av bristande
intresse hos SVT och andra tv-bolag. Det gäller att hålla huvudet
kallt, om man ska syssla med slikt.

/ Rickard