[SKRIVA] Re: Sf i K-kanalen 10.25

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Sun, 25 Nov 2012 14:29:56 +0000

> [...]
> Underhållningsprogram må vara bra ibland, men SVTs nyhets- och
> faktarapportering har alltid varit sub-standard. Jag tänker bl a på
> spärrelden av klimatalarmismpropaganda. SVTs nyhetsredaktion är usel, och man
> driver alltför ofta opinionsjournalistik. Om en lobbyorganisation kommer med
> ett "utspel", ofta baserat på att de beställt en s k opinionsundersökning som
> skall stödja vad de vill att den skall stödja, blir det toppnyhet i "Rapport"
> (samtidigt som massor av viktigare saker hänt i Sverige och världen!).

Jag jämförde bara med vad man brukade sända tidigare vid något jubileum av
samma slag som Beatles 50 år efter genombrottet med "Love me do" osv.Vid slika
jubileum kunde man förvänta sig ett (1) gammalt program om företeelsen. Max.
Kanske inte ens det. Dt bara nämndes i förbifarten "Idag är det si å så många
år senden eller det blev eller gjorde bla bla". Inget program. Man kanske inte
hade sändningsrättigheter.>
> [...]
> finns enstaka bra program). Man förslösar vad man annars *skulle* kunna göra,
> och opinionsjournalistiken är även där slående. Man hade tidigare en lång
> serie om feminism, som var propagandistisk. Nyligen hade man ett
> ekonomiprogram som förvrängde allt - det fanns nästan inte en enda mening i
> manuset där man inte tog sig för pannan och tänkte "Men det är ju osant!",
> "Det är en missuppfattning", "Så är det inte alls!".
>   K-kanalen har oändliga föredrag som är ganska dåligt producerade (att
> ställa en kamera rakt upp och ned är inte mycket till produktion, faktiskt).
Nej, K-kanalen ÄR ganska trist, oändligt direktsändande från urtråkiga debatter
och annat jag zappar bort så fort som möjligt.Å andra sidan en kamera rätt upp
och ner framför Fuglesang när han pratade var i det här fallet ungefär vad som
behövdes. Det varen programpunkt jag inte hann med när jag var i Gbg så det var
kul att kunna ta del av det så här efteråt.

>   Det var Christer Fuglesang som sade det, astronauten. Och det är lätt att
> hålla med.

>   Kanske det, men inte enbart. (Lucas har sagt att han tog flygstridsbilder
> från WWII som inspiration för rymdstridssekvenser.) Det finns också religiösa
> övertoner, med "The Force" som religionen, Luke Skywalker som Kristus,
> Jedi-riddare som en sorts apostlar, osv.
>
> --Ahrvid
>
> Ps. Intressant med Rickards noteringar om filmprojekt!

Ja, intressant och synd att det inte blev av.

Jag tänker inte kommentera någonting om feminism, kommunism eller
miljöförstöring eller bristen på miljöförstöring.....Endast påminna om att det
är så journalister ofta jobbar, De tar upp aktuella frågeställningar.
Lokaltidningar t ex kan göra en lokal variant av något som körts i rikspressen
och tv osv.............