[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Överraskande slut och Patentverk för författare

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Mon, 2 Sep 2013 20:39:30 +0200

From: jeanette_wallner@xxxxxxx(Först: Jag har sett att du bidrog till
Fantastiknovelltävlingen. Tackar! Konkurrensen är hård,skall du dock förstå.
Och välkommen till listan. Du kanväl junka gnabb mellan mig och Rickard, om det
inte råkar roa dig...)

> Hur ser ni på
> överraskande slut?  Jag är positiv till sådana, om sluten "funkar".

> Science fiction-noveller är ju kända för att vara
> humoristiska, även de allvarliga har en skämtsam underton och som läsare
> förväntar jag mig alltid att slutet är överraskande, kvickt,
> lustigt,tankeväckande
> och även uppenbara slut känns ändå oväntade.  Sf behöver inte enbart vara
> humoristisk, men är det korta noveller med "överraskande slut" (kallas även
> "twist ends", ung slut med knorr) är de ofta humoristiska.
  Ett exempel är Damon Knights novell "To Serve Man" som bygger på att "serve
man" kan betyda både "att tjäna människan" och "att serverna människan" (som en
maträtt). Klart humoristisk...

> [...]

> träna och tänka, men det går inte att ge några konkreta råd. Ge gärna några
> exempel på vad du tycker dig kunna tänka ut för bra slutklämmar, så
> recenserar jag gärna (eller ger idéer om förbättringar).

> Min andra fundering
> gäller det stora dilemmat ”Originalitet” för oss som skriver, hur ska man
> kunna
> veta om någon annan redan har skrivit något liknande?  Strunta i det! Du kan
> inte anklagas för plagiat om du inte skriver av långa partier. Och hur
> berättelsen funkar och mottages kommer i slutänden att bero på din egen
  Man får låna och "stjäla" från andra författare. Men man bör inte låna det
som äer överlånat redan.

> [...]

> Anna Svensson känd i sf/f-världen, en gång på SKRIVA-listan om jag inte minns
> fel. Så undvik just det...  Bra tips är att ta ett vanligt förnamn och sedan
> sätta ihop ett av svenskans kända naturpoesiefternamn: Lund-Gren, Lind-Fors,
> Blom-Berg osv. Där finns många kombinationer.  Mitt "hemliga" tips: Hitta på
> namn på olika personer som låter så OLIKA som möjligt, så blandar läsaren
> inte ihop dem i huvudet.  Posta gärna en eller annan novell (t ex med förslag
> till överraskande slut) så kommenterar jag. Det kan bli kritik men också tips

www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id=9186081462 / Läs även
AE i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan
/ YXSKAFTBUD, GE VÅR WCZONMÖ IQ-HJÄLP! (DN NoN 00.02.07)