[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Överraskande slut och Patentverk för författare

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 2 Sep 2013 17:42:40 +0200

Den 2 september 2013 15:43 skrev Nettan Wall <jeanette_wallner@xxxxxxx>:
> Hur ser ni på
> överraskande slut?
[...]
> Så jag undrar hur ni ser på det? Är det på grund av att
> detta skrivsätt använts så mycket och så länge och är som ni säger uttjatat?
> Gillar ni det överraskande i att avstå från att använda det väntade
> överraskande slutet i novellen? Är det för att ni önskar en ny slags seriösare
> Science fiction?

Detta är min syn på saken: När överraskande slut verkligen är
överraskande, kan det vara bland de bästa litteratur- (och
film-)upplevelser man haft. Men det hänger på två saker: Att slutet
inte bara är oväntat, utan också originellt. Jag älskade filmerna
"Seventh sense" och "The Others"; inte för att twisten i sig var
särskilt originell men eftersom man för 10-15 år sedan inte var van
vid sådana filmer, och eftersom de var mycket väl genomförda. Därefter
kom en hel uppsjö av liknande filmer, och det kändes bara tjatigt,
till och med de få gånger man inte lyckades förutse slutet.

Det stora problemet med överraskande slut är att de ofta inte är
särskilt överraskande; läsaren och tittaren lyckas i allmänhet förutse
vad som kommer att hända. När man har läst X antal amatörnoveller
märker man att de oproportionerligt ofta är "twist endare". Varför?
Jag tror det beror på att nybörjande författare tar för givet att det
är ett enkelt och bra sätt att göra stort intryck på läsaren. Men i
själva verket behövs det en mycket erfaren författare för att få en
twist endare att fungera, en författare som vet hur man trollar i
skönliterär form, som känner sin publik och vet vad som förväntas av
honom eller henne.