[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Överraskande slut och Patentverk för författare

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 2 Sep 2013 19:55:32 +0200

Jag skrev:
> "Seventh sense"

Ja jisses. "Sixth Sense" heter ju filmen. Som tillägg till det Bertil
Falk skriver kan jag annars göra detta: En svensk författare som
lyckats ovanligt bra med överraskande slut är Börje Crona. Han har
ofta hånats för sina mindre lyckade noveller (typ med slentrianslutet
från Frederick Brown "huvudpersonen som läsaren tar för givet är en
människa möter en utomjording, och det visar sig att det egentligen är
tvärtom"), men jag hävdar att han generellt är ovanligt bra på twist
end. Och en av hemligheterna med att han lyckas är inte bara att han
är en rutinerad författare -- mångårig kåsör och humorförfattare i
tidningar och tidskrifter innan han började skriva science fiction --
utan också att hans oväntade slut egentligen ofta bara är
halv-oväntade slut och inte helt är upphängda på twisten, eller där
twisten inte är en logisk följd av det som tidigare berättats.

En av mina favoritnoveller där -- inte humoristisk, och detta är också
en bra skräcknovell -- är en kort historia på bara några sidor, där en
man i skyddskläder tar sig in i en bunker där en kvinna ligger i
dvala, i skydd för kärnvapenkriget som nu är slut. Han väcker upp
henne och förklarar att hon bör bli medlem i den lilla gruppen
överlevande som han själv är en del av. Han tar av sig sin hjälm och
hans ansikte är nästan bortfrätt av strålningsskador. Kvinnan blir
chockad. Och i sista meningen visar det sig att han är den sista
levande mannen på Jorden. -- Det är ett chockartat slut som känns helt
naturligt i sammanhanget, samtidigt som det inte går att logiskt
förutsäga det utifrån det som berättats dittills.