[SKRIVA] RE: [SKRIVA] sent bidrag Alternativ historia novelltävlingen

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 6 Oct 2009 14:31:30 +0200

From: dr.jagerbrand@xxxxxxxxx
Jag utlovade kommentarer om din novell till alternativhistorie-tävlingen. Obs!
Jag är inte jury - det är Olof B - så kommentarerna är personliga. Och om juryn
inte vill låta sig påverkas föreslår jag att den hoppar över mina synpunkter (t
ex läser dem senare, om man nu tror att det jag säger är spännande).

  I många fall tycks inte citat med > fungera (texten är tydligen postad utan
"fast radbredd"), och då omger jag det citerade med >> och <<.

> -Det jag skall berätta nu är en alldeles sann historia. Räkna med att det

> kommer på tentan och anteckna noga.

  Det är ofta en bra idé att inleda en novell med en bärande replik!

  Inte alls dum fortsättning. Etablerar personer och miljö. Man blir nyfiken på
t ex varför ordet "automobil" används.

  Hm, detta kunde kanske skrivas med litet mer dramatik? Sönderna pladdrade
vilt. Bilen hostade. Rök kanske. Gasa på - omvärlden blir suddiga streck.

  Fortsatt skulle jag rekommendera ett annat sätt att skriva, med litet mer
närvaro och dramatik. Det här är referat (tell) och inte gestaltning (show),
iofs ganska detaljerat referat. En del meningar tenderar att bli litet för
långa.

> -Håll i er nu!
>
> I Mannheim några timmar senare knackade det på ytterdörren.

   Här kommer ett mystiskt tidshopp.

> -Dr. Benz? Hallå? Är ni hemma? Det är ett telegram till Er.
> Dörren öppnades av en förvånad och välvårdad herre i kostym.
> -Ja?
> -Telegrammet lyder....
> -Ja?
> -Det lyder så här: Fru Benz och söner befinner sig på sjukhus i
> Heidelberg. Kom omgående. Läget kritiskt.

  Som dock förklaras...

 Efter denna tragiska familjetragedi dröjde det decennier innan Karl Benz
återupptog arbetet med att utveckla den egenpatenterade bensindrivna bilmotorn
vilket var alldeles för sent för att komma ikapp den eldrivna bilens totala
marknadserövringen.<<

  Intressant, i sanning!

> -Ursäkta mig, Professorn, får jag bara avbryta och ställa en fråga?
> -Javisst.
> -Vad spelar det för roll ifall bilarna är bensindrivna eller eldrivna?
> -Det är en mycket bra fråga! Den är svår att besvara men en del forskare
> hävdar att användningen av den svarta mineraloljan, alltså den produkt som
> bensin utvinns ifrån, faktiskt kan ge upphov till miljöpåverkan.
> -Miljöpåverkan? Hur då?
> -Ja, ärligt talat så vet jag inte exakt men det är väl lite som att tro på
> gud. Antingen tror

> man eller så gör man det inte.

  Jag tycker att novellidén faktiskt är ganska bra! Tydlig alternativhistoria.
De avsnitt med dialog som finns är bra. Litet väl mycket tell i första halvan.
Det kunde skrivas med litet mer närvarokänsla.

  På det hela taget en läsvärd novell.

--Ahrvid

Ps. Problemet med elbilar är förstås batterikapaciteten. Det finns teoretiska
gränser för hur mycket energi elbatterier kan lagra, och det räcker inte för
elbilar med "allmänkapacitet". Däremot kan det räcka för arbetspendling, om
avståndet är max några få mil. Det mest lovande är nog s k elhybridbilar, där
electriciteten kan nygenereras under färd med en förbränningsmotor (som dock
blir snålare, då den kan vara mindre och går på jämnt varvtal). Jag tror att
bensinbilar hade utvecklats i alla fall, även om Benz inte gjort det. Men man
kan alltid leka med andra tankar i en novell!

Keep your friends updated—even when you’re not signed in.
http://www.microsoft.com/middleeast/windows/windowslive/see-it-in-action/social-network-basics.aspx?ocid=PID23461::T:WLMTAGL:ON:WL:en-xm:SI_SB_5:092010