[SKRIVA] Re: [SKRIVA] om växthuseffekt-insändaren

  • From: Göran Ivarsson <ivarsson.g@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Wed, 28 Oct 2009 19:46:58 +0100

2009/10/28 Annika Jägerbrand <dr.jagerbrand@xxxxxxxxx>:
> Hejsan,
> ursäkta mig men jag undrar varför sånt här postas på skriva listan?
Då undrar jag i min tur varför du särskriver.

> Vilken anknytning finns till vår intressegrupp förutan att en person skrivit
> en sak?
Litet klargörande: Artikeln är skriven av Nils-Gösta Vannerberg, som
jag inte känner eller har något samröre med. Jag postade artikeln
eftersom jag tyckte den verkade intressant.

> Dessutom finns ingen chans att ifrågasätta eller debattera innehållet i denna
> "insändare".
Inte sant. Det står alla fritt att bemöta "insändaren". Antingen här
på listan, eller privat till artikelförfattaren, vars adress du kan
hitta om du följer länken som jag citerade från.

> Som forskare på klimatförändringar måste jag dessutom tyvärr meddela att det
> som skrivs inte är speciellt seriöst heller. Tex att hävda att IPCC är en
> politisk organ när det i själva verket består av större delen av all världens
> forskare inom området (varav flera ifrån Sverige). Logiken bakom artikeln är
> tvetydig. Försöker han säga att det inte finns någon temperaturökning pga
> koldioxidhöjningen? Hur förklarar man då den temperaturhöjning som redan
> skett och som direkt har antropogena orsaker.

Nej. Vannerberg har två huvudpoänger:
1) IPCC's berökningar är felaktiga
2) Den antropogena temperaturförändringen (=koldioxidutsläpp) är överskattad.
Om du har invändningar, gör lämpligen så här: Citera den/de bitar du
inte håller med om (lite som jag har gjort med ditt mail) och för fram
dina motargument, istället för att svepande och katergoriskt avvisa
allting. Låt höra vad du har att komma med.

> En sak kan jag hålla med om: det är dumt att måla upp skräckscenarios.
> Människan kommer med all sannolikhet att överleva och speciellt vi i väst har
> ju goda möjligheter att anpassa oss. Det är betydligt värre för ex alla
> (extremt fattiga) kustboende i Asien som redan drabbats hårt av
> havsnivåhöjningen, eller de mindre länder vars öar redan är under vatten som
> söker asyl för hela staten i andra länder.

Scenarios? Scenarier heter det.
Och jag tror inte de kustboende i Asien levde ett bekymmersfritt liv
för 50 eller 100 år sedan, det var nog snarare så att västvärlden inte
intresserade sig för kustboende asiater på den tiden, alltså framstår
det som ett nytt problem. Stilla Havet är trots sitt namn allt annat
än ett lugnt hav.

--
Göran II