[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Wiehe sur på ABBA. Igen.

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 12 Jul 2013 15:26:20 +0200

From: 70264andersson@xxxxxxxxx
> Att han skänkte pengar bör inte se som en vänsterpolitisk handling.
  Jag ser partiet Fi som utan vars spår av tvekan som vänsterpolitiskt. Det är
inte någon neutral jämställdhet man söker, utan all retorik utgår från samma
retorik vi alltid hörde från Schyman när hon var vänsterledare.
> Civila dog ju som flugor under det där kriget. Mellan en halv miljon och 3
> miljoner... Om kriget fortsatt hade USA kanske
> överträffat Adolf Hitler till sist.
  Vi får inte glömma att nordvietnameserna stod för en hel del dödande också.
Men som du påpekar var det ett misstag av amerikanerna att ge sig in där. Den s
k dominoteorin var ju fel. Men vi får inte glömma bakgrunden. Det var kallt
krig.  Det kommunistiska blocket uppträdde aggressivt. USA hade just innan
kämpat (och lyckats ganska bra) i Korea.
  (Not: Hitler bar ansvar för kanske 25 miljoner döda. 7 milj tyskar som dog i
kriget, 6 milj judar, romer m fl, och otaliga miljoner ryssar och andra
sovjetmedborgare.)

> Kriget innebar ju även ett stort lidande för de amerikanska soldaterna som
> hade en omöjlig

> uppgift när de jagade en gerilla som gömde sig i närmast ogenomtränglig
> djungel
  Fast på motståndarsidan fördes kriget främst av Nordvietnams reguljära arme.
Det som kallades FNL var den svagare parten.

>Dessutom innebar väl USA:s ingripande att högern inom Vietnam tappade all form
> av legitimitet eftersom de fick stöd av de hatade inkräktarna. Kommunisterna
> kanske fick
>militära problem, men de fick förmodligen folket sympati pga att USA gick så
>hårt fram.
  Den part USA stödde, mer eller mindre galna sydvietnamesiska diktatorer,
tappade sin legitimitet pga att de var gemomkorrupta.
  Vad gäller militära insatser angrep USA med enstaka undantag alltid
folkrättsligt legitima mål: militära enheter, baser, transporter,infrastruktur.
Vi kan ta t ex bombningarna i Kambodja. Det som bombades var Nordvietnamns
mycket viktiga militära transportled, Ho Chi Minh-leden.

> Är inte så förtjust i Wiehe eller progg överlag. Han är en tämligen bra
> låtskrivare, men inte någon bra sångare. Vissa låtar är dock
> bra. Det är lite som med Di Leva. Fantastisk låtskrivare, men han gör inte
> låtarna särskilt bra. Men Nationalteatern tyckte väl t o
> m Björn och Benny var riktigt bra.
  Jo, Björn och Benny har sagt ung "Hoola Bandola och Nationalteatern var de
enda i proggrörelsen som kunde spela...". Från ABBAs sida fanns nog en hel del
respekt, men så klev "Sillstryparen" fram och drog sina hånfulla trallar. Björn
sysslade innan ABBA med folkmusik (inte långt ifrån vad en proggrörelse borde
gilla) och Benny har efter ABBA-tiden startat BAO som också gör något
folkmusiklknande. Det var riktigt musiker med en bred bakgrund. Flickorna i
bandet hade fantastiska sångröster (Agnetha var dessutom framgångsrik
låtskrivare själv! - hon skrev väl aldrig något för ABBA, vilket var synd, även
om hon gav kreativt input i studion).
   Det var ett riktigt begåvat gäng! Och Micke Tretow bodde ju granne med Sam J
Lundwall och gjorde hans sista platta (King-Kong Blues). Litet sf-connection.
Björn U lär dessutom vara litet av en sf-fan (sysslar nu med att promota ateism
- så nog finns ideellt engagemang).
  Som sagt. Jag missade ABBA på sin tid, men numera ser jag att de var riktigt
bra. Inte riktigt lika stora som Beatles, men Björn/Benny är utan tvivel bland
modern pop/rocks största låtskrivare.

--Ahrvid

Ps. En liten not. Det är en gammal tradition inom sf-kretsar att ta sig
friheter och låta ämnen svänga ut till litet vad som helst som hör till kultur,
aktuell debatt m m. Se t ex bara alla LoC-spalter i fanzinen. (Men gillar man
det inte skall man hoppa över. Det är ganska enkelt.)

www.skriva.bravewriting.com - delta i vår novelltävling! / Om Ahrvids
novellsamling Mord på månen: www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor
förnöjelse...jättebra historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som
ljudbok: http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 / Läs även AE
i nya E-antologin Sista resan, http://www.welaforlag.se/ebok.htm#sistaresan  /