[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Wiehe sur på ABBA. Igen.

  • From: "Robert Andersson" <70264andersson@xxxxxxxxx>
  • To: <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 12 Jul 2013 02:59:19 +0200

From: "Ahrvid Engholm" <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
> http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/mikael-wiehe-abba-lyfte-inte-ett-finger/
>
> Han är nog bara sur för att ABBA blev mycket mer poppis än Hoola Bandola.

Tycker det verkar som att folk var sura på att ABBA valde att ställa sig
utanför alla rörelser och att de valde att gå sin egen väg,
medan det ansågs bättre att engagera sig i politiska frågor. Åtminstone är det
det som jag utläser, snarast att det skulle röra sig
om vanlig avundsjuka. Idag är det ju tvärtom få som engagerar sig politiskt så
vi förstår inte alls hur de kunde bli sura över
det...

>Om det är vänster-cred som efterfrågas kan ju konstateras att Benny Andersson
>skänkte en miljon till Gudun Schymans parti.

Att han skänkte pengar bör inte se som en vänsterpolitisk handling. Jag tippar
på att han snarast gjorde det för att han trodde att
han på så vis kunde slå ett slag för jämställdhet mellan kvinnor och män,
vilket ju verkligen inte behöver vara en höger eller
vänsterfråga...

>(Och det här om Vietnam var inte så svart-vitt. Det är inte säkert att det var
>så föredömligt att lyfta fingrar för att stödja
>tillkomsten av en kommunistdiktatur.)

Civila dog ju som flugor under det där kriget. Mellan en halv miljon och 3
miljoner... Om kriget fortsatt hade USA kanske
överträffat Adolf Hitler till sist. Kriget innebar ju även ett stort lidande
för de amerikanska soldaterna som hade en omöjlig
uppgift när de jagade en gerilla som gömde sig i närmast ogenomtränglig djungel
och enorma tunnelsystem i marken.

Så jag tycker nog det var befogat att klaga på kriget. De flesta analytiker
menar att det där kriget var förlorat redan från början
och att USA:s inblandning var ett av historiens största misstag. Fransmännen
varnade dem och sade att de skulle gå ned sig i
träsket, men amerikanarna ville inte lyssna. Det kostade förmodligen miljoner
människor livet. Dessutom innebar väl USA:s ingripande
att högern inom Vietnam tappade all form av legitimitet eftersom de fick stöd
av de hatade inkräktarna. Kommunisterna kanske fick
militära problem, men de fick förmodligen folket sympati pga att USA gick så
hårt fram. Så politiskt stärktes de nog av USA:s
ingripande och paradoxalt nog så kan det ha bäddat för kommunisternas
slutgiltiga seger.

>  Men det förvånar mig att Wiehe tycks gå bort sig i musikkunskap! ABBA inte
> nyskapande? De gjorde fantastiskt kreativa studiojobb
> (tror jag många håller med om) med hjälp av den skicklige ljudteknikern
> Michael B Tretow. ABBA skapade en unik ljudbild som jag
> tror är beundrad världen över. Man kan >liksom inte som proggarna tro att det
> är nyskapande att sitta och banka på en kastrull.

Är inte så förtjust i Wiehe eller progg överlag. Han är en tämligen bra
låtskrivare, men inte någon bra sångare. Vissa låtar är dock
bra. Det är lite som med Di Leva. Fantastisk låtskrivare, men han gör inte
låtarna särskilt bra. Men Nationalteatern tyckte väl t o
m Björn och Benny var riktigt bra.

/R