[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Välkommen till listan!

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 4 Jan 2013 17:59:58 +0100

From: rickard.berghorn@xxxxxxxxx
> Jag tror Kjell Alinge menar att Sunkit-stuket blir övermäktigt i för
> stora doser. En kväll i veckan var helt lagom speciellt när det var
> fest samtidigt. Kanske kan Klubb Sunkit i alla fall bli ett
> återkommande program på kanalen?
  Fast vad jag menade var att det i alla fall duger för många, många timmar i
sträck! En hel 24/7 kanal sunkedelia är kanske att ta i, men rejäla program med
genren finns det nog många som skulle uppskatta. Det finns en entusiastisk fan
following för det i alla fall.
  Jag känner mig tyvärr besviken på dagens "topplistemusik". Den är så
utstuderad, utplattad och låter ungefär likadant hela tiden. (Kolla bara
Melodifestivalen och ESC. Det är mycket få bidrag som är originella och lämnar
några minnesspår.)
  Man "spelar" inte längre, utan programmerar synthar och "gör" musiken vid
mixerbordet med hur mycket filter och elektroniskt jox som helst. På samma sätt
som ordbehandlarna blev negativa för litteraturen (böcker dubbelt så tjocka,
enorm pratighet) har avancerad elektronik, synthar, mixerbord m m gjort musiken
trist. Själv föredrar jag, vad gäller rock, musik t o m 70-talet. Syntharna var
analoga och man *spelade* och fixade inte allt i efterhand.
  Jag undrar om inte en viss populäritet för s k sunkedelia är en reaktion mot
strömlinjeform intill tråkighetens yttersta gränser...

--Ahrvid

Ps. Det är f ö nästan samma sak med alla de senaste filmerna från Hollywood.
Datoranimering och enorma tekniska effekter gör filmerna bedövande enahanda.
Det exploderas och skjuts och skriks och biljagas hela tiden. Det gjordes
bättre filmer på Hitchcocks tid.

--
ahrvid@xxxxxxxxxxx / Be an @SFJournalen Twitter Follower for
all the latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande,