[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Svenska filmer textas på bio

  • From: Fabbe <skriva@xxxxxxxx>
  • To: Skriva <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Tue, 9 Dec 2014 13:55:31 +0100 (CET)

On Tue, 9 Dec 2014, Ahrvid wrote:
> Den 1 januari träder ändringar i kraft i diskrimineringslagstiftningen.
> Bestämmelser som klassar "bristande tillgänglighet" som diskriminering
> får därför Svensk Filmindustri (SF, eller "Sve-Fi" för alla som gillar
> "sci-fi"...) att besluta att alla deras *svenska filmer* skall textas fr
> o m 19 december:
>
> http://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken/alla-svenska-filmer-ska-textas-pa-sf-bio

Textning är sjukt distraherande när det är svenskt tal. Jag kan inte låta
bli att läsa texten och sen sitter man och reagerar på att nånting sägs
men inte står i texten (textningarna är ju ofta lite mera kortfattade).

Nu ser jag väl iofs väldigt sällan svensk film på bio (dels håller de
sällan sådan kvalité att de är värda att betala för, och dels har man ju
redan betalat en del av filmproduktionen via skatten så jag känner mig
extra sugen på att ladda ner dem om jag mot förmodan vill se något), men
det det kommer bli ännu mer sällan om det skall vara svensk text till det
svenska talet.

Synd att det inte finns färdiga lösningar för att lägga på texten via
glasögon. Och som gör att det INTE blir text om man inte har glasögonen
på.

Hälsingar
Fabbe