[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Svensk samhälls- och kulturdebatt

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 26 Apr 2013 18:02:47 +0200

From: pialindestrand@xxxxxxxxxxx
  Litet överallt. Vi fick nyligen exempel i form av den fullständigt bisarra
artikeln "Klimatförändringen är en man", av K Kielos.
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/klimatforandringen-ar-en-man
  Dess inverkan har visat sig vara mycket liten jämfört med förändringar hos
solen, i jordens bana m fl astronomiska faktorer. Det blir allt mer uppenbart
för varje allt besvärligare vinter.

  Finns det? Att Reinfeldt gjort cut-and-paste från Göran Persson talar inte
direkt för det.

  Resonemang om det beryktade "högerspöket"?
  Det är iofs uppmuntrande om det är som du säger att det finns för mycket
högerspökerier. Jag tror dock inte det är så. Om vi tar t ex den ekonomiska
krisen (som iofs inte kommer att innebära civilisationens undergång) är själva
basen för den vänsterpolitik: den stora staten som kostar mycket, i
krisländerna finansierad med jättelika lån och budgetunderskott.
  Jag funderar ibland på var dagens uttalat politiska science fiction finns? På
40-talet kom såväl Orwell (1984) och Boye (Kallocain). På 50-talet anses
Heinlein ha varit tämligen politisk. På 60-talet kom "The New Wave" med en rad
författare som var tämligen politiska. På 70-talet kom miljöpolitisk sf (t ex
från John Brunner). På 80-talet hade vi cyberpunkarna.  Men på 90- och 00-talet
kan jag inte påminna mig liknande strömningar, iaf inte tydliga sådana.
  Många av de tidigare ganska politiska sf-verken var faktiskt mycket läsvärda.
Det vore kul med nya verk av samma kaliber. Kanske kan denna nya, kommande
dystopi av debuterande svensk författare vara något i den stilen?

http://kallakulor.com/bocker/

(Boel Bermann, med Den nya människan.)

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Be an @SFJournalen Twitter Follower for
all the latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande,
sf, fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra historier
i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 /
 Läs även AE i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande
antologi - finns bl a på SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin
Skottdagen, http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081454 /