[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] Svensk samhälls- och kulturdebatt

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Fri, 26 Apr 2013 12:01:19 +0000

Rickard Berghorn:

> Utvecklingen går inte att hejda, men tyvärr tror jag alltså att vägen
> till ett bättre media-Sverige är längre och svårare här än i andra
> länder -- eftersom svensken är en patetisk ynkrygg som till varje pris
> vill passa in och undvika allvarliga konflikter.
Är alla som INTE tycker att det skrivs för mycket ur ett "feministiskt"
vänsterperspektiv "patetiska ynkryggar"? Och ja, just det som inte heller anser
att det skrivs alldeles för mycket om att miljöförstöring förstör miljön.Jag
känner inte igen mig i hr Berghorns "verklighetsbeskrivning". Det är som om
"verkligheten" betraktas ur något synnerligen smalt, ihåligt spaghettistrå med
ett öga. Var är alla dessa "arga" och "hotfulla" sk feminister som påstås
"styra" debatten? Som inte ger utrymme åt sanningssägande högermän som även
känner till den dolda sanningen om att miljön och klimatet inte alls påverkas
av diverse utsläpp från fordon och fabriker.Det finns enstaka individer som
uppnått en viss position inom media t ex Åsa Linderborg som just nu är
kulturchef på Aftonbladet, inte så förvånande passar hon på att använda denna
plats för att skriva ur sitt vänsterperspektiv. Vad annat skulle hon göra, ta
på sig högerglasögon s a s?? Släppa fram fler högernissar på Aftonbladets
kultursida? Nej, de har ju faktiskt tillgång till Svenska Dagbladet exempelvis.
Och jag frågar igen, är Svenskan vänsterinriktad idag??Även om några få röster
höjs från vänsterkanten finns nu en mycket högerinriktad konsensus.
Tankesmedjorna smider påom sina möjligen Liberala och marknadsanpassade idéer
om sänkta bidrag osv. sk "vanligt folk" håller i stor utsträckning med om att
det är rätt att sänka bidrag och sätta press på "latmaskarna". Det är
fascinerande att så läsa att det är för mycket vänster, feminism osv. (när man
själv tycker att det snarare är för lite).Det är som att lyssna på folk som
tror på det övernaturliga."Nej" säger de "jag TROR inte på spöken jag VET att
de finns!" Och så nickar de som om de förstår sådant som sådana som jag inte
inser."Jag har då aldrig sett något spöke" säger jag."Nej" säger de och låter
lite ledsna och medlidsamma på rösten. "Du har inte förmågan. Du har inte den
känsligheten. Du ser inte. Men de finns. Oh, ja!!"