[SKRIVA] Re: [SKRIVA] RE: [SKRIVA] Svensk samhälls- och kulturdebatt

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 25 Apr 2013 21:39:55 +0200

Den 25 april 2013 16:32 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   (Vi har gått igenom det tidigare. Det finns hot, allvarliga sådana, mot
> yttrandefriheten. Från politiker och opinionsbildarelit som ser sitt
> agendasättarprvilegium hotat. Jag har givit många exempel på det.)

Som sagt, egentligen lever yttrandefriheten i bättre välmåga än
någonsin tidigare, huvudsakligen p.g.a. internet, och den utvecklingen
går inte att stoppa. Och det är just *för att* den etablerade
journalistkåren ser sin status hotad som de polariserar sig själva på
det sätt jag beskrev i mitt huvudinlägg. Internet har dessutom gjort
att tidningsbranschen hamnat i ekonomisk kris med upplageras,
nedskärningar och arbetslösa journalister, vilket ytterligare
förklarar inkompetensen, paranoian och "skit på er"-mentaliteten i
media.

Det är en fas gammelmedia måste gå igenom, men medan den processen
pågår finns det ingen anledning att ursäkta dem för att de saboterar
viktiga samhällsdebatter. Journaliskåren måste lära sig ödmjukhet och
acceptera att de inte längre oemotsagt kan "uppfostra" befolkningen
och förklara vad som är rätt och fel att tänka och tycka.