[SKRIVA] RE: [SKRIVA] Spritt språngande fjortis

  • From: pia lindestrand <pialindestrand@xxxxxxxxxxx>
  • To: skriva lista <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Wed, 27 Mar 2013 12:34:33 +0000

Det kan hända att jag lider av någon form av villfarelse när det handlar om
bloggarmen jag har föreställt mig att en personlig blogg kan vara -ja, just det
personlig.Som en sorts fortgående offentliga dagboksanteckningar och
omvärldskommentarer.Som i första hand uttrycker känslor. För att personen
ifråga som skriver bloggeninte vill visa hur bra den är på att hantera svenska
språket eller stoltsera medhur skärpt och intellektuell den är. För, inbillar
jag mig, en blogg är inte enkulturartikel. En blogg är inte ett vetenskapligt
verk. Man lägger väl inte alltid ner samma tid och energi på att ge alla
texterman producerar samma högstämda litterära värde och kvalitet? Jag tycker
mig ana en viss skillnad på hr Berghorns eget användandeav skriftspråket i mail
till listan, inlägg på FB och artiklar i t ex tidningen Kulturen.Fast nu kan
det ju vara jag som har en förvrängd verklighetsuppfattning.Exempelvis fick jag
en gång i tiden för mig att mail borde/kunde sessom ett mellanting mellan talat
språk och skrivet och att en del mindrelyckade formuleringari hastigheten var
ursäktliga. Men nej, det fanns språkpuritaner som sågsig tvungna att påpeka
saker som t ex "och förresten ska OK i betydelsenOkej stavas just så och inte
ok för det är något helt annat ju" .