[SKRIVA] Re: [SKRIVA] SKRIVA] Re: Främsta naziexperten fördömer också bokcafeet

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 2 May 2013 19:23:59 +0200

Den 2 maj 2013 18:01 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
>   Jodå, det vet jag. Men militärkuppen undergrävde hur som helst
> Gorbatjovs auktoritet och ökade Jeltsins. Många har kanske sett
> bilderna av hur Gorbatov strax efter skulle hålla tal inför Högsta
> Sovjet och Jeltsin som satt ordförande gick fram till honom och
> petade i hans manuskript och (tydligen) gav order om vad som skulle
> sägas. Det är när en tidigare så allsmäktig centralmakt så
> demonstrativt defloreras vi ser själva sönderfallet. Utan kuppförsöket
> hade Gorbatjov mycket möjligt fått igenom det nya unionsfördraget
> och en annan kurs.

Förklara det då på det sättet, om det var så du menade. Detta skrev du
ursprungligen: "Det var de fulla generalernas militärkupp i Moskva som
blev spiken i kistan. Det undergrävde fatalt Gorbatjovs och
centralmaktens auktoritet."

Gorbatjovs och centralmaktens auktoritet var redan fatalt undergrävd,
genom kriser på alla upptänkliga håll (reformationerna spann helt
enkelt sin egen väg, och Gorbatjov förlorade kontrollen över dem). Och
det var på grund av krisen som gammelkommunisterna i armén försökte
göra en militärkupp. Men folket med Jeltsin i spetsen satte stopp. Det
stärkte Jeltsins makt och Gorbatjov fasades ut.

>   Vad du mörkar är att den artikeln är från 6 december 1991.
> Det var efter att processen för Sovjets sönderfall börjat, efter
> kuppförsöket (augusti), efter att alla TV-tittare sett Jeltsin
> näpsa Gorbatjov, och bara ett par veckor innan Gorbatjov>
> som satt maktlös i Kreml deklarerade att Sovjetunionen
> upphört och avgick.

Här mörkas intet. Redan i oktober året innan talades om samma kris, i
samband med att Gorbatjov tilldelades Nobels fredspris (Guardian 16
okt 1990):

"In Moscow, hit by shortages of basic foods and consumer goods, the
mood was more reserved. When the president of the Supreme Soviet,
Anatoly Lukyanov, announced the news to MPs, they applauded for barely
five seconds. Gennady Gerasimov, the foreign ministry spokesman, said:
'We must remember, this certainly was not the prize for economics.'"
http://century.guardian.co.uk/1990-1999/Story/0,,112409,00.html

Och här NY Times 11 dec 1990:

"Mr. Gorbachev, the first Communist head of state to win the prize,
missed the award ceremony because he needed to remain in Moscow to
deal with a collapsing economy and breakaway republics.

[...]

Many Soviet citizens were baffled that Mr. Gorbachev should be honored
with the prize when their country is in such political and economic
chaos."
http://www.nytimes.com/1990/12/11/world/aide-accepts-gorbachev-s-nobel-peace-prize.html