[SKRIVA] SKRIVA] Re: Främsta naziexperten fördömer också bokcafeet

  • From: Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>
  • To: "skriva@xxxxxxxxxxxxx" <skriva@xxxxxxxxxxxxx>
  • Date: Thu, 2 May 2013 18:01:16 +0200

Den 2 maj 2013 01:05 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:
> [...]
misslyckades? Och att militärkuppen utfördes av några
gammalkommunistiska generaler som ville återupprätta den gamla
ordningen innan glasnost och perestrojka?<<
  Jodå, det vet jag. Men militärkuppen undergrävde hur som helst Gorbatjovs
auktoritet och ökade Jeltsins. Många har kanske sett bilderna av hur Gorbatov
strax efter skulle hålla tal inför Högsta Sovjet och Jeltsin som satt
ordförande gick fram till honom och petade i hans manuskript och (tydligen) gav
order om vad som skulle sägas. Det är när en tidigare så allsmäktig centralmakt
så demonstrativt defloreras vi ser själva sönderfallet. Utan kuppförsöket hade
Gorbatjov mycket möjligt fått igenom det nya unionsfördraget och en annan kurs.
Wiki:
> "However, with the ascent of Mikhail Gorbachev as General Secretary of
> the COmmunist Party  and the economic reform during Perestroika, Soviet
> Nominal GDP rose sharply from $900 billion to $1.5 trillion in a period of
> five years."

djup kris som Jeltsin fick ta över. Notera att din länk till wiki (som
man alltid ska ta med en nypa salt) bara beskriver historien fram till
1990. Faktum är att Sovjet id denna tid, förutom politiska gräl och
vilda strejker, drabbades av en katastrofal brist på de flesta
livsmedel. ...
"President Mikhail S. Gorbachev said today that the food situation in
Moscow was 'critical' and that the city was in need of urgent help
from the rest of the country.<<
  Vad du mörkar är att den artikeln är från 6 december 1991. Det var efter att
processen för Sovjets sönderfall börjat, efter kuppförsöket (augusti), efter
att alla TV-tittare sett Jeltsin näpsa Gorbatjov, och bara ett par veckor innan
Gorbatjov som satt maktlös i Kreml deklarerade att Sovjetunionen upphört och
avgick.
  Förmodligen handlat inte Moskvas av matbrist vid denna tid inte heller om
faktiska brister, utan om ett exempel på att befälsstrukturer brutit samman.
Citatet anger t ex "the city was not
receiving supplies of meat, milk, butter and other goods for which it had
contracts", vilket snarare tyder på att leverantörer inte erkänner auktoriteter
från det sönderfallande systemet. Ett talande citat:

'I think Muscovites and the Moscow leadership need help and support from the
central Government and the Russian republic.'

Det tyder också på att vägran att leverera snarare var ett politiskt spel. Den
ryska republiken (Jeltsin) skall leverera och varför har Jeltsin ställt in
leveranserna? Möjligen för att skapa kris och tvinga bort Gorbatjov.

>den hyperinflation som Jeltsin fick överta
  Visst skedde prisökningar under Gorbatjov, men inte hyperinflatoriska. De
riktigt stora prisökningarna med inflation på 25%/månad (eller något åt det
hållet) kom under Jeltsin.

> Under the plan, which is to take effect April 2, a loaf of bread will
> triple in price from 20 to 60 kopecks. A kilogram of beef will rise
> from 2 rubles to 7 rubles. A child's knitted dress will climb from 12
> rubles to 62 rubles. (One ruble, or 100 kopecks, is valued at 18 cents
> to $1.80 at the various official rates and at about 5 cents on the
> black market.)
  Vi får komma ihåg att priserna var vansinnigt "underdrivna" för de flesta
basvaror under sovjetsystemet. "Kopek" var "örena" i det sovjetiska
myntsystemet. 20 kopek var (metaforiskt sett) liksom 20 öre. Rubeln var inte
konvertibel så prisjämförelser är teoretiska och svåra. Sovjet hävdade länge en
artificiell växlingskurs där 1 rubel = 1 dollar (som turister tvingades ta;
kursen på gatan lär då ha varit 10 rubel = 1 dollar). 20 kopek skulle då bli 20
cent eller ca 1.25 kr (eller 12.5 öre på gatan). Att ett våldsamt underpris
tredubblas är inte så konstigt - det ökar bara priset till 3.75 kr (eller 27.5
öre på gatan; oaktat att prisjämförelser är svåra att göra, som sagt). De
artificiellt låga priserna under planekonomisystemet var det som gjorde att
butikerna ofta stod tomma, och folk köade i timmar så fort någon ny vara kommit
in. Det skapade också den svarta marknaden, och när det officiella brödpriset
ökade från 20 till 60 kopek - betalade de flesta troligen redan *mer* för
brödet på den svarta marknaden, troligen mycket mer.
  Bröd från 20 till 60 kopek handlar om relativt måttliga prisjusteringar från
en konstlat låg nivå, som dock bara delvis nådde upp till svartmarknadens pris.
Under Jeltsins tidiga år kunde priser femdubblas eller mer på ett halvår. Jag
har dock inte hävdat att ekonomin var lysande under Gorbatjov, bara att den
förmodligen var bättre än under de tidiga Jeltsin-åren.
  Jag har faktiskt betalat i kopek en gång. 50 Kopek var inträdet till ett
museum i Kaunas (1993 om jag minns rätt). Jag betalade med en 1-rubelsedel och
fick 50 kopek i växel... Rubeln låg då på 500 mot 1 dollar, så 1 kopek var värd
1/50 000-del av en dollar. Om jag räknat rätt var museiinträdet 1 US-cent,
eller ca 6 öre... (Man hade inte haft tid att göra om saker och ting, omvärdera
sådant som inträden. Man hade kört 50 kopek i inträde i alla år, så det
fortsatte så.)

ahrvid@xxxxxxxxxxx / Be an @SFJournalen Twitter Follower for all
the latest news in short form! / Gå med i SKRIVA - för författande, sf,
fantasy, kultur (skriva-request@xxxxxxxxxxxxx, subj: subscribe) info
www.zenzat.se/zzfaktasi.html C Fuglesang: "stor förnöjelse...jättebra
historier i mycket sannolik framtidsmiljö"! Nu som ljudbok:
http://elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081462 / Läs
även AE i nya Vildsint Skymningslandet, årets mest spännande antologi -
finns bl a på SF-Bokhandeln! - och nya E-antologin Skottdagen,
http://www.elib.se/ebook_detail.asp?id_type=ISBN&id‘86081454 /