[SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: [SKRIVA] Re: Främsta naziexperten fördömer också bokcafeet

  • From: Rickard Berghorn <rickard.berghorn@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Thu, 2 May 2013 16:51:25 +0200

Jag skrev:
> Ekonomin växte inledningsvis under perestrojka, men övergick till en
> djup kris som Jeltsin fick ta över. Notera att din länk till wiki (som
> man alltid ska ta med en nypa salt) bara beskriver historien fram till
> 1990. Faktum är att Sovjet id denna tid, förutom politiska gräl och
> vilda strejker, drabbades av en katastrofal brist på de flesta
> livsmedel. Wiki skriver om krisen 1990-91:
> http://en.wikipedia.org/wiki/Mikhail_Gorbachev#Crisis_of_the_Union:_1990.E2.80.931991
> Möjligen kan man hävda att det fanns pengar men inga livsmedel, och
> [...]

Jag tog för givet att wiki-artikeln om krisen 1990-91 också skulle
behandla den djupa ekonomiska krisen, men jag märker nu att den bara
behandlar det politiska läget. Jag hittar just nu ingen riktigt bra
artikel som övergripande beskriver hur eländig ekonomin faktiskt var
vid denna tid, men här är ännu en talande samtida artikel, som
förmodligen också ger förklaringen till den hyperinflation som Jeltsin
fick överta:
http://articles.baltimoresun.com/1991-03-20/news/1991079101_1_price-increases-rubles-moscow

"Despite a worsening strike by coal miners that appears to be gaining
broad political support, President Mikhail S. Gorbachev ordered sharp
price increases yesterday in food and consumer goods to begin in two
weeks.

[...]

Under the plan, which is to take effect April 2, a loaf of bread will
triple in price from 20 to 60 kopecks. A kilogram of beef will rise
from 2 rubles to 7 rubles. A child's knitted dress will climb from 12
rubles to 62 rubles. (One ruble, or 100 kopecks, is valued at 18 cents
to $1.80 at the various official rates and at about 5 cents on the
black market.)

[...]

In recent months, in Moscow and several other cities, local officials
desperate for food supplies have loosened controls, allowing 'contract
prices' for food and other items in state stores. One result in Moscow
is that eggs -- hard to find at all a few months ago -- are now widely
available, but usually at two to three times the state price."