[SKRIVA] Re: [SKRIVA] [SKRIVA] Hm...1-2 piratmandat?...spännande!

  • From: Olof Bjarnason <olof.bjarnason@xxxxxxxxx>
  • To: skriva@xxxxxxxxxxxxx
  • Date: Mon, 8 Jun 2009 18:42:37 +0200

Demokrati är ju en gråskala.

Jag är för dåligt påläst för Lissabonfördraget för att säga bu eller bä, men
någonstans inom mig känns det *fel* med Lissabonfördraget. Varför måste det
smygas igenom utan länder får säga vad de tycker..? Om det är ett viktigt
fördrag som ändrar EU fundamentalt bör det upp och blötas och stötas i
allmän debatt, så att det finns en chans till förankring. Ett problem är att
dokumentet är 350 sidor juridiska, och att få kan ta till sig detta.

Bör lagar vara så komplicerade att de inte går att följa..? Tillåt mig
tvivla; människor måste kunna avgöra om en lag är OK eller ej.

Å andra sidan har vi bloggosfären med sitt vaksamma och ingående/djuplodande
öga. Det är ett humanverktyg som inte funnits tidigare. Framtiden är ljus
för mänskligheten/kulturen!

Den den 8 juni 2009 16:28 skrev Ahrvid Engholm <ahrvid@xxxxxxxxxxx>:

> From: olof.bjarnason@xxxxxxxxx
> lika
>   OK, jag skummade litet i tråden.
>  Personligen tycker jag EU *är* demokratiskt, och det blir inte
> nödvändigtvis mer demokrati om man försöker balansera så att lokala
> regeringar har mer makt och EU mindre. Det vore som att säga att det vore
> mer demokratiskt om kommuner hade mer makt på regeringens i Stockholm
> bekostnad.
>  Vi har just haft ett EU-val, så det är uppenbart att EU är demokratiskt.
> EU-parlamentet som vi valt har dessutom på senare år fått/tagit sig mer
> [...]

twitter.com/olofb
olofb.wordpress.com
olofb.wordpress.com/tag/english